Dinsdag 04/08/2020

wetenschap

Is slapen met het raam dicht ongezond?

.Beeld Thinkstock

Slapen met het raam open of dicht? In de zomer is de keuze makkelijk: hoe meer frisse lucht, des te beter. Maar nu het kwik 's nachts regelmatig onder het vriespunt zakt, wordt het wel erg koud in de slaapkamer met het raam open. Is er een optimale omgevingstemperatuur om bij te slapen?

Ja, die is er. Maar hij is voor iedereen anders en schommelt tussen de 15 en 20 graden. Wat jij behaaglijk vindt, kan je partner ijskoud vinden. In dat geval moet er een compromis worden gezocht. Apart slapen, is ook een optie - als de temperatuur onder nul zakt. Want de omgevingstemperatuur heeft veel invloed op de kwaliteit van de slaap, zegt Ingrid Verbeek, somnoloog en slaaptherapeut bij het Nederlandse Centrum voor Slaapgeneeskunde Kempenhaeghe.

"Als het te warm voor je is in de slaapkamer, raakt je lichaam ontregeld. Je gaat onrustig slapen, mogelijk transpireren, het vergroot de kans op nachtmerries. Met als gevolg dat je vaker tussendoor wakker wordt of minder fit aan de dag begint. Als het te koud voor je is, kan dat ook je slaap verstoren", aldus Verbeek. "Van een te koude neus kan je wakker worden. Via je hoofd kan je teveel afkoelen waardoor je tussendoor wakker wordt. Een muts is - zeker voor kale mensen - echt een goed idee. Dan kan je misschien toch met het raam open slapen."

Want met het raam open, heeft de voorkeur. Vanwege de frisse lucht, ventilatie en de afvoer van het vocht en de CO2 die we produceren tijdens de slaap. "Daarvoor hoeft het raam niet wagenwijd open", benadrukt Verbeek. "Een klein stukje kan genoeg zijn. Eventueel ventileer je de slaapkamer overdag een paar uur. Dat kan ook voldoende zijn." Zelf slaapt Verbeek - zolang het geen 20 graden vriest - met het raam open, eventueel op een kier bij vorst. "De kans dat het te koud wordt, en onder de vijftien graden zakt, is klein in goed geïsoleerde huizen. Vergeet niet: je produceert ook warmte tijdens je slaap."

Inslapen

Niet alleen de temperatuur van de slaapkamer tijdens de nacht is belangrijk. Ook bij het inslapen speelt temperatuur een rol. "Zorg dat je warme handen en warme voeten hebt als je in bed duikt", zegt Verbeek. "Met koude voeten val je niet in slaap. Oma wist het al - en het is inmiddels ook wetenschappelijk aangetoond." Warm je bed eventueel vast een beetje op voordat je erin stapt met een elektrische deken of kruik. Een warme douche of bad werkt ook.

Verbeek: "We maken een onderscheid in de temperatuur binnen in ons lichaam, de kerntemperatuur, en die van de huid, de huidtemperatuur. We weten uit onderzoek dat het opwarmen van het lichaam voor het slapen gaan leidt tot sneller inslapen en een diepere slaap. Dat werkt als volgt: tijdens het bad of douche warmt je lichaam op. Na het bad krijg je daardoor een verhoogde huiddoorbloeding om de warmte kwijt te raken. Hierdoor is de huidtemperatuur verhoogd en daalt de kerntemperatuur binnen in je lichaam. Die combinatie is ideaal om in slaap te vallen."

Kortom, slapen met het raam open is het best - ook als het buiten koud is. Maar kou is funest voor het inslapen. Dus verwarm je bed voor. Of jezelf, met bad of douche.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234