Vrijdag 20/09/2019

Elektrische wagen

Is het feestje nu ook voorbij voor de elektrische auto? Verkoop wereldwijd voor het eerst gedaald

Een havenarbeider werkt tussen de elektrische auto's van Tesla die in een haven in Shanghai in China worden afgeleverd. Beeld AP

Dat de auto-industrie in de problemen zit, is geen nieuws: handelsoorlogen, brexitdreiging en economische tegenwind hebben een eind gemaakt aan een feest dat twee decennia heeft geduurd. Bijna overal zijn de autoverkopen ingestort. Zelfs de verkopen van elektrische auto’s zijn in juli plotseling gedaald, waar de groeicijfers tot nu toe geregeld boven de 50 procent lagen.

In juli reden veertien procent minder e-auto's de showroom uit, blijkt uit een rapport van marktonderzoeker Bernstein. Voornaamste reden: China. Het land met ’s werelds grootste markt voor die auto’s zag de verkopen instorten nadat de regering het mes had gezet in subsidieregelingen voor zogenoemde “new energy vehicles”, waartoe trouwens ook waterstofauto’s en plug-inhybrides behoren.

De kentering komt niet helemaal onverwacht, de signalen dat de verkoop van e-auto's in China afvlakt, kwamen al eerder. Relatief gezien doen e-auto's het in China nog steeds goed. De totale automarkt verkeert er al ruim een jaar in mineur, iets wat sinds de eeuwwisseling niet is voorgekomen. Schrale troost: ondanks de dip zal de totale toename van het aantal e-auto’s in heel 2019 hoger liggen dan het jaar ervoor, verwachten de marktvorsers van Bernstein.

Niettemin is de afname zorgwekkend voor de grote concerns als Volkswagen en Tesla. In China wordt ongeveer de helft van alle e-auto’s verkocht en het land is een belangrijke afzetmarkt. De daling moet VW, dat in Europa is begonnen aan een grootschalige ombouw van fabrieken van fossiele naar elektrische aandrijving, flink schrik hebben aangejaagd. Ook Tesla, dat momenteel een fabriek bouwt in China, zal de kentering met lede ogen bezien.

Bernstein verwacht dat de neergang tijdelijk is. De vraag naar e-auto’s zal uiteindelijk ook in China aantrekken, alleen al omdat het land steeds strengere eisen stelt aan de uitstoot van auto’s. Hetzelfde geldt voor Europa, waar de verkopen van e-auto's ook nu nog groeien. Ook in Nederland verkopen e-auto's nog altijd goed, hoewel ook hier de belastingvoordelen minder groot worden. Zeker vergeleken met de totale automarkt, die afgelopen augustus met maar liefst zestien procent kromp. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234