Maandag 03/08/2020

Twitterfun

Internet belangrijkste onderwerp in nostalgische jaren '90-tweets

Beeld Thinkstock

Wat doet een mens op een zonnige dag in de herfstvakantie, behalve werken? Twitteren natuurlijk, en er is maar één dominante 'hashtag' vandaag en dat is niet orkaan Sandy. #jaren90tweet duikt in alle Belgische tijdlijnen op. Met de herfst komt nostalgie, en dan blijkbaar vooral naar tijden waar internet nog met een inbelmodem ging, oma's stikten in Flippo's en de belangrijkste discussie de nieuwe kleur van je Doc Martens/Buffalo's was.

Opvallend is de manier waarop het internet domineert in die tweets. Het lijkt al lang geleden, dat je nog via inbelverbinding een halfuurtje per dag surfte. En dat je geheid ruzie kreeg met ouders/partner omdat iemand wilde bellen terwijl er gesurft werd. Torenhoge telefoonrekeningen waren ook geen uitzondering.

Google en Apple waren toen nog niet populair, meer zelfs: niemand geloofde in die merken. Surfen deed je via Netscape, zoeken via Altavista, yahoo of Ask Jeeves.

Wie thuis geen internet had, trok naar de bib. In de hoop dat de rij niet te lang was en er niet net een panne was. En dat allemaal om geen gele briefkaart te moeten sturen naar De Afrekening of Samson en Gert.

(lees verder onder de Twitterbox)

Oude televisieprogramma's scoren ook goed. Er wordt vaak gequote uit bijvoorbeeld 'Buiten De Zone': "Het is niet omdat ik wijs, dat ge moet kijken hé." Of de koffiekoekenscène (zie video!) of de uitspraak 'moesjamaramaramara'.

Samson en Gert, de Power Rangers, Fc de Kampioenen, Rapklap, Gaston en Leo, Alles kan beter, De Mol, de Pin up club, de Droomfabriek, de Kinderacademie, Pokémon... het is nog niet vergeten.

Samen met het gevecht met de videocasettes om toch de programma's te zien die te laat werden uitgezonden (De Mol!) of die samenvielen met iets dat de mama en de papa wilden zien. Ook radioprogramma's werden vaak getapet, De Afrekening van Stubru op kop. En maar vloeken als de afkondiging te vroeg kwam... of het cassetje kapot ging. Peter Hoogland werd ook druk (en vooral stiekem) beluisterd.

Gert en Salmson.Beeld BELGA
Beeld UNKNOWN


Nog hypes die in het collectieve geheugen zijn blijven hangen: kledij en dan vooral schoenen. Buffalo's, Timberlands, Doc Martens, Palladiums, inclusief vetertrends. Flicflac had afgedaan als het horloge, met dank aan de Spice Girls wilde iedereen een Baby G. En piekskes waren verplicht als je een jongen was, natuurlijk.

SEGA, Doom en Snake op de gsm zijn spelletjes die vaak terugkomen. Gsm waren toen nog een curiositeit ('Wie koopt dat nu? Om mee in de supermarkt naar huis te bellen om te vragen wat ze willen eten). Een kleurenscherm en polyfone beltonen waren het hipste van het hipste.

De Tamagotchi, Flippo's bij de chips (waar ooit een vrouw in stikte) en Furby's zijn ook nog niet vergeten. Of de trolletjes, met verschillende kleuren haar, of de tuutjestrend.

En zo kunnen we blijven doorgaan. Over dioxine, Jean-Luc Dehaene, de Zillion, Punica, Y2K of Josip Weber, die door Sam Goris vereeuwigd werd. Toen geloofde iedereen nog dat we het WK zouden halen. Het waren schone tijden.

Beeld UNKNOWN
Beeld Thinkstock

Hoe is het zover kunnen komen? De Redactie spoorde de schuldige op: @nektapijt, een anonieme Twitteraccount en dat zal ook zo blijven.

De basis van de trend was heel simpel: "Ik vroeg mij af welke tweets we zouden versturen als we nu in de jaren '90 zouden zijn." Voor hem zelf was dat Trinity van The Matrix. "Ze kan mij krijgen!" schreef hij op Twitter en zo begon het. Er volgden nog tweets over onder andere Windows 95 ('beter wordt het niet'), Ann en Eefje en Frank Vandenbroucke ('Die gaat de Tour nog winnen!').

De twitteraar benadrukt dat de hype hem niet was gelukt zonder de steun van @jenzlwashington, die hem evenwel ook zonder pardon ontmaskert als de aanstoker. Hij besluit met een wijze les: 'tweets van @nektapijt altijd volgen'. De teller met nieuwe volgers is ondertussen vast niet meer bij te houden.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234