Zaterdag 25/06/2022

Vier vragen

Instagram Stories: Snapchat voor wie Snapchat niet ziet zitten

null Beeld instagram
Beeld instagram

Een Snapchat-killer? Nee, daarvoor hebben Facebook en zijn dochter Instagram al te vaak in het zand gebeten. Maar met Instagram Stories krijgen de mensen die aarzelend de Snapchatboot afhielden plots wel heel vergelijkbare mogelijkheden in de schoot geworpen.

Stefan Grommen

1. Wat is het en hoe werkt het?

Bij Instagram proberen ze het zelfs niet te ontkennen. Instagram Stories haakt schaamteloos zijn karretje aan het succes van fotodeeldienst Snapchat, met haast identiek dezelfde functionaliteiten.

Stories vormt binnenkort een tweede stroom beelden binnen de reguliere Instagramapp voor iOS en Android. Die foto's en video's zullen niet je gewone feed bevuilen. Bovenaan je gewone Instagram-feed krijg je voortaan bovenaan in cirkeltjes de accounts te zien die stories geplaatst hebben. De 'stories' van Instagram blijven, net zoals bij Snapchat, maar 24 uur beschikbaar.

Zelf stories plaatsen, doe je door op het plusicoontje linksbovenaan te klikken. Net zoals bij Snapchat kan je je story verrijken met tekeningen, tekst, filters en emoji's. Reageren op geplaatste foto's of video's kan enkel via tekstberichten, niet met likes of hartjes. De berichten komen terecht in de Instagram Direct-mailbox.

2. Oh nee, toch niet weer een Snapchat-killer?

Inderdaad, opmerkzame geesten weten: dit is poging nummer elvendertig van Facebook en Instagram om Snapchat een hak te zetten. In 2012 al lanceerde Facebook Poke. Dat was een app waarmee je boodschappen kon versturen die na 10 seconden verdwijnen. Het was uiteindelijk de app zelf die twee jaar later verdween.

Slingshot, waarbij je een foto moest sturen om een foto te kunnen bekijken, moest Poke in 2014 vervangen. Zonder succes. Instagram probeerde het datzelfde jaar met Bolt, een intieme, Snapchatachtige dienst met verdwijnende berichten. Maar ook die werd weer uit de appstores gehaald.

3. Waarom zou het deze keer wel kunnen werken?

Instagram integreert de storiesfeed heel slim binnen de eigen succesvolle fotoapp. De stories zullen heel erg zichtbaar zijn, bovenaan de Instagramfeed, en zullen dus ongetwijfeld het gebruik ervan aanmoedigen.
Snapchatliefhebbers halen vermoedelijk hun neus op voor deze kopie, maar er zijn genoeg mensen die zich nog niet op dat vrij jonge sociale netwerk gewaagd hebben. Instagram gokt op de interesse van zij die alweer een nieuwe account niet zien zitten, of zij die zich simpelweg te oud voelen voor de wereld van de snaps.

In de woorden van Instagram-CEO Kevin Systrom, aan The Verge: "500 miljoen mensen gebruiken Instagram elke maand, 300 miljoen mensen doen dat dagelijks en meer dan 80 procent van hen komt van buiten de VS. Ik denk dat er een reusachtige markt is voor zulke 'momenten' en ik denk dat Instagram een van de eerste kan zijn om die naar die mensen te brengen."

Bovendien probeert de app ook te anticiperen op het fenomeen van de 'finstagrams'. Dat zijn secundaire Instagram-accounts die naast je 'echte' account bestaan. Daarin post je grappige en beschamende beelden, die je nooit op je reguliere accounts zou tonen. Die finstagrams hou je enkel beschikbaar voor een kleine groep vrienden en familie. Recent zorgde Instagram er in die context al voor dat je makkelijker tussen verschillende accounts kunt wisselen. De kans dat mensen met een 'finstagram' nu ook wat vaker een 'story' zullen creëren, is niet ondenkbaar.

Kevin Systrom, CEO van Instagram. Beeld AFP
Kevin Systrom, CEO van Instagram.Beeld AFP
null Beeld instagram
Beeld instagram

4. Wat kan dat Instagram opleveren?

Vooral een intensiever gebruik van de app, want recentelijk is toch gebleken dat het daar wat rammelt. En hoe vaker u Instagram gebruikt, hoe meer dat het bedrijf op de lange termijn kan opleveren aan advertentie-inkomsten. Als je weet dat zowat 100 miljoen Snapchatgebruikers die app dagelijks gebruiken en dat die op zo'n dag samen maar liefst 10 miljard video's bekijken, zie je ook waar Instagram met Stories op hoopt. Systrom liet alvast aan TechCrunch weten dat het bedrijf nu nog niet te zwaar zal inzetten om Stories ten gelde te maken. Eerst de gebruikers kunnen lokken, dan volgt de rest.

Toch houdt de lancering van Stories ook een risico in. Net dat imperfecte, dat snelle is momenteel het tegenovergestelde van waar het hippe, gepolijste Instagram voor staat. Het laatste wat de fotoapp wil, is in een poging te groeien zijn vaste doelgroep van zich vervreemden.

Volg zeker De Morgen ook op Instagram en op Snapchat.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234