Vrijdag 24/05/2019

Gezondheid

'Innovatieve' medicatie: peperduur, maar amper meerwaarde

Beeld Nederlandse Freelancers

Belgen gaven nooit zoveel uit aan 'innovatieve' - peperdure - medicatie. Toch biedt een groot deel weinig of geen meerwaarde, wijst onderzoek uit. De Christelijke Mutualiteit slaat alarm.

Het was een recordbedrag dat de ziekteverzekering in 2018 uitkeerde voor medicatie. De overheid had vooraf becijferd dat 4,1 miljard euro moest volstaan. Het werd 392 miljoen euro meer. Het was het vierde jaar op rij dat er zo'n overschrijding was. Sinds 2015 bedragen al die overschrijdingen samen ruim een miljard euro.

Dat komt door het steeds massalere gebruik van zogenaamde 'innovatieve' medicatie. Farmabedrijven brengen aan hoog tempo nieuwe medicijnen op de markt en koppelen daar grote beloftes aan vast. Daar hangt een prijskaartje aan vast. Net die medicijnen wegen sterk op het budget.

Het onafhankelijk geneesmiddelenbulletin 'Prescrire International' nam 99 door Europa goedgekeurde nieuwe middelen onder de loep. Van de middelen die in ons land verkocht worden, biedt zowat de helft geen meerwaarde in vergelijking met wat er al op de markt was.

Vier gloednieuwe middelen die bij ons worden terugbetaald, kregen een dikke onvoldoende en van vier andere middelen is de effectiviteit heel onduidelijk.

Die middelen zijn erg duur, juist omdat ze 'innoverend' zijn. Ze worden meestal afgeleverd in ziekenhuizen.

Voorzitter Luc Van Gorp van de Christelijke Mutualiteit ziet de ontsporing van het budget met lede ogen aan. "Als een nieuw geneesmiddel echt doeltreffend is, vinden wij het een goede zaak dat patiënten er toegang tot krijgen. Maar we denken bij 'innovatief' automatisch aan 'goed'. Dat klopt niet."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.