Vrijdag 10/04/2020

Videogames

Indiegames zijn grote winnaars op BAFTA Game Awards

Beeld The Chinese Room

Twaalf van de zestien videogames die gisteravond een Britse BAFTA Video Game Award kregen, de meest prestigieuze prijs die jaarlijks in Europa aan videogames wordt toebedeeld, komen niet van een grote studio: ze werden gemaakt door een klein, onafhankelijk videogamebedrijf. Een nieuw bewijs dat het 'indie'-circuit zich voorgoed uit de marge van de videogame-industrie heeft bevrijd.

De hoogste prijs die tijdens de BAFTA Video Game Awards werd uitgereikt, die van de beste game, ging gisteravond naar de postapocalyptische nachtmerrie 'Fallout 4': een bijzonder prestigieuze, dure studiogame van het Amerikaanse reuzenbedrijf Bethesda, die afgelopen najaar met veel bombarie werd gelanceerd en ondertussen al meer dan 12 miljoen verkochte exemplaren telt. Maar de echte winnaars waren gamemakers die niet afhankelijk zijn van een grote groep. Ze hebben hun spel met een klein budget maar zonder creatieve invloed van een moederbedrijf of uitgever in elkaar hebben gezet.

Beeld Bethesda

Tussenschot weggehaald

Op vorige edities van de jaarlijkse prijsuitreiking van de British Academy of Film and Television Arts werd er een speciale categorie voorzien voor dat soort indiegames, en bleven de grote prijzen daardoor een beetje voorzien voor grote blockbusterspellen.

Maar nu dat tussenschot is weggehaald vallen onafhankelijk gemaakte games als 'Everybody's Gone to the Rapture', waarin de speler door een verlaten Engels dorp dwaalt en gaandeweg te weten komt wat er met de inwoners is gebeurd, dik in de prijzen. De game snoepte de award voor beste audioprestatie af van grote games als 'Assassin's Creed Syndicate' en 'Metal Gear Solid V', actrice Merle Dandridge kreeg de prijs voor beste acteerprestatie in een game dankzij haar rol in deze titel, en ook voor zijn muzikale score kreeg de game een videogame-award.

Een even grote winnaar was de indiegame 'Her Story', die door de jury werd geroemd als een "vernieuwend stuk interactieve fictie". De game, waarin de speler het ware verhaal achter een moord achterhaalt door het doorpluizen van ondervragingstapes, kreeg de prijs voor beste debuutgame, de beste mobiele game, en de grootste videogame-innovatie. In die laatste klopte hij onder meer grote commerciële games als 'Until Dawn' en 'Metal Gear Solid V'.

Beeld Sam Barlow

In de meerderheid

Nog meer indiegames die met prijzen gingen lopen waren de voetbal-autoracemix 'Rocket League', die tot beste sport-, familie- en multiplayergame werd benoemd, de klassieke horizontale platformgame 'Ori and the Blind forest', die de titel voor 'grootste artistieke prestatie' kreeg, en het van tienerangst en Weltschmerz doordrenkte 'Life is Strange', dat de prijs kreeg voor beste verhaal.

Grote commerciële games gingen met de restjes lopen. WB Games' 'Batman: Arkham Knight' kreeg een beeldje voor de beste Britse game, Sony PlayStations 'Bloodborne' werd geprezen omwille van zijn gamedesign, en 'Until Dawn', opnieuw van PlayStation, kreeg de prijs voor beste originele game. Maar de blockbusters waren duidelijk in de minderheid: van de zestien awards gingen er twaalf naar indieproducties.

Een opvallende nieuwe categorie was die van de 'persistent game'. Heel wat videogames vallen vandaag niet meer te definiëren volgens de tien tot honderd uur die nodig zijn om alle inhoud te hebben gespeeld: ze krijgen constant nieuwe content bijgeladen, en het gedrag en de feedback van de spelers maakt vaak dat ze tot jaren na de release nog verder worden gespeeld. Mededingers voor die prijs van beste 'persistente' game waren onder meer Activisions 'Destiny' en Square Enix' 'Final Fantasy XIV'. Maar de prijs ging opnieuw naar een onafhankelijke game: 'Prison Architect', waarin de speler zijn eigen gevangenis moet bouwen en managen.

Beeld Introversion Software
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234