Zaterdag 04/04/2020

Hubble detecteert verste supernova tot nu toe

In het blokje is supernova Wilson als een klein stipje te zien.Beeld NASA

NASA's Hubble Space Telescope heeft een supernova ontdekt die tot nu toe de verste ooit gevonden is. De supernova heet SN Wilson (officieel UDS10Wil) en is vernoemd naar Woodrow Wilson, de 28ste president van de Verenigde Staten. De explosie vond meer dan 10 miljard jaar geleden plaats.

"Deze nieuwe afstandsrecordhouder opent een nieuw kijkje in het vroege heelal, en biedt belangrijke nieuwe inzichten in hoe deze sterren exploderen", vertelt David O. Jones, astronoom en hoofdauteur van het onderzoek. "We kunnen nu theorieën testen over hoe betrouwbaar deze ontploffingen zijn voor het begrijpen van de evolutie en uitbreiding van het heelal."

Het onderzoeksteam heeft inmiddels als meer dan honderd supernova's ontdekt, die tussen de 2,4 miljard en 10 miljard jaar geleden ontstonden. De SN Wilson behoort tot het supernova type Ia, de helderste en meest waargenomen soort supernova. Naar schatting is 20 procent van alle supernovae van type Ia.

Maatstaf
"De type Ia supernova's geven ons de meest nauwkeurige maatstaf ooit gemaakt, maar we zijn niet helemaal zeker hoe precies deze maatstaf altijd is", zegt onderzoeker Steve Rodney van de Johns Hopkins University. "Hoe meer we van supernovae begrijpen, hoe nauwkeuriger onze kosmische maatstaf wordt."

De SN Wilson is slechts 4 procent verder verwijderd dan de vorige recordhouder, maar gaat alsnog 350 miljoen jaar verder terug in de tijd. Een supernova is een ster die aan het einde van zijn bestaan explodeert. Bij zo'n uitbarsting wordt een enorme hoeveelheid licht uitgestraald, wat al voor vele indrukwekkende beelden heeft gezorgd:

Beeld EPA
Beeld REUTERS
Beeld AP
Beeld EPA
Beeld AFP

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten

Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.