Zaterdag 08/08/2020

Horrorcijfers voor Nintendo: hoe het zover kwam en wat ze eraan willen doen

Topman Satoru Iwata staat al twaalf jaar aan het roer bij Nintendo.Beeld AFP

Het gaat niet zo goed met Nintendo. 'Mario', 'Zelda' en 'Pokémon' zijn nog altijd mateloos populaire computerspellenreeksen, maar ze kunnen de kar niet meer op eigen kracht trekken. Dat is pijnlijk duidelijk geworden uit de gisteren gepresenteerde jaarcijfers van de spelcomputermaker en gamesuitgever uit Kyoto. Met onder andere een on-demanddienst, meer samenwerken met andere ontwikkelaars en een focus op gezondheidsdiensten hoopt het bedrijf het tij te keren.

Was de spelcomputer Wii uit 2006 nog een enorm verkoopsucces, de opvolger Wii U doet het een stuk slechter. Voor het einde van dit boekjaar, dat eindigt in maart, verwacht de Japanse spelcomputergigant een nettoverlies van 25 miljard yen (bijna 180 miljoen euro). Dat is even slikken voor topman Satoru Iwata, die al twaalf jaar aan het roer staat bij Nintendo en de successen van de Wii in vlot tempo heeft zien verdampen. Vannacht lichtte hij de cijfers toe tijdens een persconferentie in Tokyo. Daar deed hij ook enkele plannen voor de toekomst uit de doeken.

Sommige analisten vinden dat Iwata moet aftreden, maar daar wil hij niets van weten. Wel liet hij deze week weten dat hij vanaf februari vijf maanden lang zijn salaris halveert. Voor negen andere topmanagers binnen het bedrijf wordt het salaris gedurende die periode gekort met 20 tot 30 procent. In 2011 besloot Iwata ook al tijdelijk zijn salaris te halveren, toen vanwege de slechte start van de draagbare spelcomputer 3DS. Er zijn drie hoofdoorzaken aan te wijzen voor de slechte cijfers van Nintendo.

De jaarcijfers van Nintendo vallen zwaar tegen.Beeld REUTERS

Veel mensen weten niet dat de Wii U een nieuwe spelcomputer is.
In november 2012 bracht Nintendo de Wii U op de markt. Deze opvolger van de succesvolle Wii is in ruim een jaar tijd 5,86 miljoen keer over de toonbank gegaan, zo blijkt uit de jaarcijfers. Dat is een stuk minder dan de Wii in het eerste jaar.

De verkoopverwachting voor het fiscale jaar 2014 werd onlangs bijgesteld van 9 miljoen naar 2,8 miljoen exemplaren. Deze niet zo mooie cijfers worden mede veroorzaakt doordat veel mensen niet doorhebben dat de Wii U een compleet nieuwe spelcomputer is.

Volgens Iwata zit dat hem vooral in het apparaat waarmee de console wordt bestuurd. Deze GamePad ziet eruit als een tablet met knoppen aan de zijkant. Veel mensen denken volgens de topman dat het een uitbreiding van de Wii is, net als bijvoorbeeld het Balance Board (een weegschaal), de Wii Wheel (een stuurtje) en de Wii Zapper (een pistool).

Maar de GamePad werkt dus alleen op de Wii U. Daar komt nog bij dat er maar weinig games zijn die de speciale mogelijkheden (een tweede scherm met touchscreen) van het apparaat benutten. Dat moet in de nabije toekomst veranderen, aldus Iwata. "Onze grootste prioriteit dit jaar is het leveren van softwaretitels die alleen dankzij de mogelijkheden van de GamePad kunnen worden gemaakt." Verder komt er een update waardoor de Wii U sneller opstart.

Wii U GamePadBeeld EPA

Er was te weinig vernieuwing en aanbod.
De aanloopproblemen van met name de Wii U kwamen ook voort uit een gebrek aan titels. Grote titels van externe ontwikkelaars zijn bijna niet op de Wii U te vinden; bestsellers als 'GTA V' verschenen alleen bij de concurrenten Microsoft en Sony. In plaats daarvan concentreerde Nintendo zich op de bekende titels die het zelf produceert: 'Mario', 'Pikmin', 'Zelda',...

Maar ook de beschikbare keuze van dergelijke Nintendo-toppers was in het begin nog wat karig, geeft Iwata toe. Dat probleem is inmiddels ruimschoots verholpen, vindt hij. Ook dit jaar staan er weer een aantal grote titels op stapel, zoals 'Mario Kart 8' en een nieuwe 'Smash Brothers'. Toch verwacht Nintendo niet dat de verkoopcijfers van de Wii U nog dit jaar enorm zullen verbeteren.

Pikmin 3 was aanvankelijk aangekondigd als belangrijke launchtitel voor de Wii U, maar verscheen pas in de loop van vorig jaar.Beeld Nintendo

Nintendo heeft last van de oprukkende mobiele spelletjesmarkt.
Nintendo is de laatste jaren een beetje tussen wal en schip geraakt, waarbij het schip wordt bevolkt door Microsoft en Sony met de vele hardcore games die op ervaren spelers zijn gericht, en de wal bestaat uit de spelletjes voor smartphones en tablets. Die laatste categorie wordt in razend tempo steeds populairder en heeft Nintendo, die zich op hetzelfde publiek van casual gamers richt, als het ware het water in verdrongen.

Zowel de Wii U als de 3DS hebben daar last van. Nintendo weigert echter het schip van zijn directe concurrenten te betreden. Integendeel: "We hebben ons de afgelopen tijd te weinig op kinderen gericht", aldus Iwata.

Spelletjes op smartphones en tablets worden steeds populairder.Beeld ANP

Oplossingen: on-demanddienst, meer samenwerken
Dus wat nu? Iwata erkent dat zijn bedrijf een aantal zaken anders zal moeten gaan aanpakken. Zo overweegt hij Nintendo Network, de gratis onlinedienst voor de Wii U en de 3DS, beschikbaar te maken op smartphones en tablets. Het wordt dan een op zichzelf staand systeem dat te vergelijken is met iTunes van Apple.

Nintendo hoopt een eigen smoel te behouden door "leuke en slimme manieren van interactie" te bieden, aldus Iwata. "Deze apparaten verkopen veel beter dan spelcomputers, dus het zou niet logisch zijn om er niets mee te doen. Maar het simpelweg uitbrengen van onze eigen games op die platformen is niet de oplossing." Ook overweegt Nintendo komend jaar een on-demanddienst te gaan aanbieden die is gekoppeld aan het Nintendo-account van gebruikers. Wat die dienst precies moet gaan aanbieden is niet duidelijk.

Verder komt de focus van Nintendo de komende jaren meer te liggen op gezondheid. Met verschillende apparaten hoopt Nintendo de "kwaliteit van het leven" van gebruikers te kunnen verbeteren. Te denken valt aan games, apps en speciale diensten, maar Iwata weidde hier niet over uit. De eerste van deze diensten zal in 2015 verschijnen, liet hij nog wel weten.

Beeld Nintendo

Ook Shigeru Miyamoto, de geestelijk vader van onder andere 'Mario' en 'Zelda', sprak vannacht in Tokyo. Hij zei dat Nintendo meer eigen games kan gaan uitgeven door vaker samen te gaan werken met andere ontwikkelaars. Ook met het verhuren van licenties wil Nintendo voortaan wat minder strict omgaan. Daar wordt binnen het bedrijf al flink over gediscussieerd. Iwata waarschuwt dat Nintendo niet met zichzelf moet gaan concurreren, en ervoor moet waken dat de kwaliteit van personages of series niet omlaag gaat.

Met dat laatste heeft Nintendo al slechte ervaringen. Zo bracht Philips in 1993 en 1994 drie actie-avonturenspellen in de Zelda-reeks uit voor zijn geflopte CDI-spelcomputers. Die games werden geen groot succes en de laatste jaren zijn de geanimeerde tussenfilmpjes uit de spellen een geliefd onderwerp van 'YouTube-poop': onderbroekenlol op Google's videowebsite.

Shigeru MiyamotoBeeld AFP
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234