Maandag 23/09/2019

Twitter

Hoelang houdt Twitter het nog vol?

Twitterlogo. Beeld REUTERS

Twitter zit in een dip: de omzetgroei is traag, het aantal nieuwe gebruikers ging in 2015 even in dalende lijn en drie bedrijven hebben deze maand de rating van het aandeel verlaagd waardoor het bedrijf minder aantrekkelijk wordt om te kopen. Slecht nieuws voor het populaire sociale medium. De vraag bij de investeerders luidt: hoe moet het nu verder?

De inkomsten voor dit kwartaal van Twitter zijn bekendgemaakt. Het bedrijf had wisselende kwartaalresultaten en kreeg van analisten een teleurstellende inkomstenschatting voor de toekomst.

Het bedrijf verwacht dat in het derde kwartaal de inkomsten tussen 590 en 610 miljoen dollar zullen liggen, ver onder de verwachting van 678 miljoen dollar.

In een mededeling zei Twitter dat zowel de resultaten van het tweede kwartaal als de vooruitzichten op het derde kwartaal duiden op "een voortzetting van trends die vorig kwartaal ook al besproken werden over de minder grote vraag van adverteerders dan verwacht." Het bedrijf erkent ook dat "het merk sterk blijft, maar dat er enkele nieuwe uitdagingen zijn die we moeten aanpakken".

Jack Dorsey, CEO Twitter. Beeld EPA

Gevolgen

Het sociale medium houdt er de moed nog in, maar toch hebben deze resultaten wel wat gevolgen. Twitter verloor bij de nabeurshandel in New York 10 procent van zijn waarde. Daarbij hebben deze maand drie bedrijven de rating van het aandeel verlaagd waardoor het bedrijf minder aantrekkelijk wordt om het te kopen. Volgens een poll van FactSet, een toonaangevende multinational op het gebied van financiële data, vinden 6 van de 32 analisten dat het bedrijf te koop moet worden aangeboden.

Het schoentje wringt vooral bij de nieuwe gebruikers, zegt Bob Peck, medewerker bij de investeerdersbank SunTrust Robinson Humphrey, tegen Quartz. Volgens zijn analyse blijft de gebruikersgroei een uitdaging. Ondanks de pogingen van het sociale netwerkbedrijf om met verschillende nieuwe snufjes het medium gebruiksvriendelijker te maken, is het probleem dat nieuwe gebruikers vaak geen actieve gebruikers worden.

Twitter beëindigde zijn tweede kwartaal met 313 miljoen actieve gebruikers per maand, licht hoger dan de 310 miljoen van het eerste kwartaal. Dat is slechts een fractie ten opzichte van de 1,65 miljard gebruikers van Facebook. Daarbij is de groei van het aantal gebruikers enorm gezakt. In het vierde kwartaal van 2015 daalde het aantal nieuwe actieve bezoekers zelfs.

Het bedrijf hoopt met de Olympische Spelen en de verkiezingen in de Verenigde Staten in aantocht dat ze de gebruikersgroei wat kunnen optrekken.

Peck en andere analisten hebben er niet zo'n goed oog in. Hij denkt dat als Twitter niet uit deze dip geraakt, een fusie of overname onvermijdelijk is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234