Donderdag 09/12/2021

Smartphones

Hoe zit het nu echt met de iPhone X: wonderkind of een total loss?

Het silhouet van Apple-topman Tim Cook tijdens een lezing op Lane Tech College Prep High School in Chicago, Illinois.  Hij kon de beste tweedekwartaalcijfers ooit voorleggen eerder deze week. Beeld AFP
Het silhouet van Apple-topman Tim Cook tijdens een lezing op Lane Tech College Prep High School in Chicago, Illinois. Hij kon de beste tweedekwartaalcijfers ooit voorleggen eerder deze week.Beeld AFP

Aan de jongste kwartaalcijfers van het Amerikaanse elektronicabedrijf Apple kun je alles aflezen over zijn topmodel smartphone. Of juist helemaal niets.

De analisten wisten het deze keer zeker: de magie van de iPhone is uitgewerkt. De iPhone X die Apple vorig jaar in november introduceerde, is volgens hen niet voldoende innoverend om de prijskaartjes van 1.160 en 1.330 euro te rechtvaardigen. Dat de consument afhaakt, zouden we aan de jongste kwartaalresultaten moeten kunnen aflezen.

Maar Apple had een verrassing in petto. "We kunnen met grote blijdschap ons beste tweede kwartaal ooit presenteren", zei topman Tim Cook dinsdagavond laat, "met sterke omzetten voor de iPhone, diensten en draagbare gadgets." Apple boekte een omzet van 61 miljard dollar (bijna 51 miljard euro), 17 procent meer dan een jaar terug.

Nog groter was de verbazing over het aantal iPhones dat Cook wist te slijten: 52,2 miljoen, tegenover 50,7 miljoen in het tweede kwartaal van 2017. Dat roept vragen op. Waarom deed de iPhone X het zo goed, ondanks alle doemvoorspellingen? En doet de iPhone het eigenlijk wel zo goed?

Te pessimistisch?

Een voor de hand liggende conclusie: Wall Street had het allemaal veel te pessimistisch ingezien. Maar dat lijkt niet het geval. Gemiddeld zaten de prognoses van alle analisten op 52,5 miljoen verkochte iPhones. Daar bleef Apple net onder. Het verkocht daarmee toch nog 3 procent meer toestellen dan een jaar geleden. Maar vergelijk dat eens met het eerste kwartaal. Er is sprake van een dip. Want eind 2017 verkocht het bedrijf 77,3 miljoen toestellen. Dus er gingen van kwartaal op kwartaal 32 procent minder iPhones over de toonbank.

Er waren ook genoeg aanwijzingen voor tegenvallende verkopen: toeleveranciers als TSMC (chips), AMS (optische sensoren) en Samsung (schermen) rapporteerden vorige maand minder belangstelling voor hun onderdelen. Hun belangrijkste klant: Apple.

'Supercyclus'

Een probleem is dat Apple niet precies prijsgeeft hoeveel exemplaren het van elk model verkoopt – behalve een iPhone X in twee uitvoeringen zijn daar nog de iPhone 8, de 7, de 6 en de SE. "In elke week van het kwartaal verkozen consumenten de iPhone X boven een ander model", zei Tim Cook. Maar wat zegt dat? Hoe populair het vlaggenschip werkelijk is blijft in het ongewisse.

Vergeleken met vorig jaar verkocht Apple het laatste kwartaal dus 3 procent meer iPhones – hoera. Maar, zeggen analisten, de iPhone heeft betere tijden gekend. Kijk eens naar 2013, toen de afzet in een kwartaal met 25,6 procent steeg, of eind 2015, toen Apple 45,9 procent meer mobieltjes wist te verkopen. De iPhone X heeft geen nieuwe 'supercyclus' – het fenomeen dat steeds een betere uitvoering de verkopen aanjaagt – op gang gebracht .

Topper in China

Marktkenners wijten de geringe groei in iPhone-verkopen ook aan de verzadiging van de markt. Maar dat wil er bij Tim Cook niet in. "Als ik naar de markt kijk, is dat niet het geval... en al helemaal niet als je het bekijkt vanuit de iPhone." De reden? Er zijn nog genoeg markten die groeikansen bieden. Cook: "De iPhone was het afgelopen kwartaal het op twee na best verkopende merk in China." Volgens de Apple-baas zijn er ook nog een half miljard wereldburgers in vooral opkomende landen die nog bellen met een simpel mobieltje.

Geen zin in overstap

De gedachte achter (mogelijke) tegenvallende iPhone-verkopen is dat de concurrentie Apple in innovatie voorbijstreeft. Zie de nieuwe Huawei Mate 10 Pro bijvoorbeeld: die maakt schitterende foto's dankzij drie camera’s aan de achterzijde. Maar dat toestel draait op Android, de mobieltjessoftware van Google. De iPhone heeft zijn eigen besturingssysteem, iOS. Niet veel mensen hebben zin in de overstap naar een ander besturingssysteem.

Tim Cook formuleerde het anders, maar de boodschap achter de opmerking die de Apple-topman bij de toelichting op de kwartaalcijfers maakte, was duidelijk: "Het is net als wanneer jouw team de Super Bowl wint. Misschien zou je willen dat ze meer goals hadden gescoord. Maar je team blijft wel de winnaar. Zo ervaren wij dat ook."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234