Dinsdag 06/12/2022

Hoe webfilmpje 'Adventure Time' een cult-tv-reeks werd

null Beeld Cartoon Network
Beeld Cartoon Network

De Amerikaanse animatiereeks 'Adventure Time' begon als een webfilmpje, maar groeide snel uit tot een 'cult-animatic' op tv, met twee Emmy Awards, een BAFTA en een Sundance Film Festival Award op zijn naam, en in de Verenigde Staten 2 tot 3 miljoen kijkers per aflevering. Wat is het geheim van het onwaarschijnlijke succes achter de reeks, die ook bij ons op Cartoon Network loopt?

Ronald Meeus

Zegt Marcelline The Vampire Queen u iets? Of Lady Rainicorn, Lumpy Space Princess, de zelfbewuste computer Beemo? Het zijn tekenfilmfiguren wier naam misschien niet half zo bekend in de oren klinkt als de Simpsons of de gezinsleden uit 'Family Guy', maar toch heeft de licht mesjoche wereld van 'Adventure Time' - bij ons uitgezonden als 'Tijd voor Avontuur - zijn plaats veroverd aan het firmament van cultanimatieseries.

'Adventure Time' zag in 2006 het levenslicht als een hobbyproject van de Amerikaanse animator Pendleton Ward, die een eigenhandig gemaakte, korte pilootaflevering voorlegde aan televisiestation Nickelodeon maar tijdens die meeting wandelen werd gestuurd. Hij gooide het kortfilmpje vervolgens maar op YouTube, waar het snel een hit werd en vervolgens werd opgemerkt door mensen bij Cartoon Network. Die zender pikte de serie op, waardoor ze ondertussen eind april aan haar zesde seizoen van 26 afleveringen begint. Het werd snel een van de succesvolste tv-series voor het animatiefilmkanaal.

null Beeld Cartoon Network
Beeld Cartoon Network

Dagelijks kijken er nu 2 tot 3 miljoen Amerikanen naar de tv-reeks over het veertienjarige jongetje Finn en zijn rekbare hond Jake, en hun avonturen in het fantasieland Ooo. Waar ze het opnemen tegen snoepzombies, wrede kabouters en de vileine Ice King. Typische kindermeuk, zult u zeggen. Maar volgens Cartoon Network kijkt er ook een verbluffend groot aantal volwassenen naar de reeks.

De truc waarmee 'Adventure Time' zowel kinderen als volwassenen naar de buis lokt, is de gelaagdheid van zijn verhalen. Onder de kleurrijke queestes die het tweetal aangaat, en die hun inspiratie vinden bij sprookjes en 'World of Warcraft'-achtige videogames, zit een humorlaag die alleen wordt opgepikt door volwassenen. Er zijn bijvoorbeeld talloze filmreferenties, zelfs naar films die allang uit het collectieve geheugen zijn verdwenen ('Meatballs' om een voorbeeld te noemen, of 'An American Werewolf in London'), maar de humor is dikwijls ook duister en psychologisch van aard. De kleurrijke wereld die in de reeks wordt geschetst is namelijk een postapocalyptische versie van planeet Aarde, en Finn is de enige overlevende mens, wat best eenzaam kan zijn bij momenten.

Het succes betekent vanzelfsprekend niet dat 'Adventure Time', dat momenteel aan het toppunt van zijn roem lijkt te zitten, snel bekendere en minder van de norm afwijkende animatiereeksen als 'The Simpsons' of 'Family Guy' van de troon zal stoten: die twee reeksen scoren, met 4 tot 5 miljoen Amerikaanse kijkers per episode, nog altijd dubbel zo sterk als 'Adventure Time', hoewel ze beide al jaren op hun retour zijn. Maar als geestelijke opvolger van kleinere cult-animatiereeksen, zoals 'The Ren and Stimpy Show', heeft de serie haar plaats in de tv-geschiedenis zeker verdiend. Niet slecht voor iets dat ooit begon als een eenvoudig YouTube-hitje.

'Adventure Time' loopt dagelijks om 19.45 bij Cartoon Network.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234