Zaterdag 18/01/2020

Gezondheid

Hoe uw kantoorjob schade aanricht in uw lichaam (en hoe u dat kan voorkomen)

Heeft u een zittend beroep, zoals Ricky Gervais in 'The Office'? Dan loopt u een verhoogd risico op onder andere pols-, nek- en rugpijn. Beeld rv

In uw kantoor geen scheurende wagens, zware machines of gevaarlijke stoffen. Maar als u dacht dat u met uw veilige kantoorjob geen gevaren liep, had u het mis. Volgens cijfers van het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie zit de Vlaming gemiddeld 8,3 uur per dag op een stoel. En dat houdt risico's in. Wie lange dagen zittend aan zijn bureau doorbrengt, kan onder andere deze medische kwalen ontwikkelen.

1. Carpaletunnelsyndroom

Een van de meest voorkomende gevolgen van een kantoorjob is het carpaletunnelsyndroom. Door uw zithouding en het veelvuldige gebruik van het toetsenbord en de muis, kunnen zenuwen in de pols gekneld raken met als gevolg tintelingen, pijn en een verminderd gevoel in de hand, pols en arm.

De carpale tunnel is een smalle doorgang in de handwortelbeentjes. De nervus medianus of middenarmzenuw loopt erdoor en verbindt de onderarm met de handpalm. De zenuw regelt het gevoel in een groot deel van de hand. Het syndroom treedt op wanneer het weefsel in en rond de carpale tunnel gezwollen is.

Hoe kan u het voorkomen?

Probeer niet te lang in eenzelfde houding te zitten en las rustpauzes in. Heeft u soms pijn aan uw pols, let dan op het gebruik van uw handen. Probeer te ontdekken welke bewegingen klachten veroorzaken, en probeer die enkele weken te vermijden. Bepaalde yoga-oefeningen kunnen helpen om de druk op de polsen te verlichten of de gewrichten te verstevigen. Let er daarbij wel op dat u uw polsen niet overbelast.

2. Nekpijn

Onbewust legt u tijdens uw dagtaak een zeer zware last op uw nek. Voortdurend naar uw computerscherm kijken en telefoneren met uw telefoon tussen oor en schouder geklemd, zijn maar enkele voorbeelden van risicovol gedrag. U doet het elke dag, en dat kan tot permanente onregelmatigheden leiden in de nekwervels. Een onverzorgde zithouding heeft ook gevolgen voor de rest van de ruggengraat, van schouders tot onderrug. 

Hoe kan u het voorkomen?

Volgens ABCgezondheid begint alles met stevige nekspieren. Veel mensen vergeten in de fitnesszaal immers de spieren van de hals te oefenen. Eenvoudige oefeningen kunnen veel leed voorkomen. Daarnaast is een goede zithouding van cruciaal belang. Vermijd stress, want dat bemoeilijkt een ontspannen houding. Let ook op de inrichting van uw kantoor en vermijd daarbij koude luchtstromingen, bijvoorbeeld van een airco, in uw hals. Blijf nooit te lang in eenzelfde, onnatuurlijke houding zitten: neem op tijd en stond een pauze.

OptimaleGezondheid.com geeft tips voor stretchoefeningen die u tijdens het werk kan doen en waarmee u spierpijn in de nek kan voorkomen:

• Sta rechtop en breng uw kin naar uw borst.

• Beweeg afwisselend naar uw linkse en rechtse schouder.

• Maak met uw neus grote cirkels in de lucht.

• Zit rechtop terwijl u met uw linkeroog naar uw linkerheup kijkt. Volg vervolgens die denkbeeldige lijn met uw hoofd naar beneden: zo stretcht u de spier aan de rechterkant van uw rug, die diagonaal van uw nek onder uw schouderblad doorloopt. Doe daarna hetzelfde aan de andere kant.

3. Bloedklonters

Lange tijd op één plaats stilzitten kan bloedklonters veroorzaken in de bloedvaten van de benen. Vaak zullen die vanzelf verdwijnen, maar een ernstig gezondheidsprobleem kan ontstaan wanneer een deel van een bloedklonter afbreekt en zich naar de longen verplaatst. 

Het probleem komt het vaakst voor bij mensen die vaak lange reizen per vliegtuig maken. Maar ook een kantoorjob is niet zonder gevaar. "Als je langer dan 90 minuten aan een bureau zit, vermindert de bloeddoorstroming onder de knieën met 50 procent", zegt de Londense hematoloog Beverley Hunt aan The Daily Mail

Hoe kan u het voorkomen?

Gezien bloedklonters veroorzaakt worden door te lang stil te zitten, ligt de oplossing voor de hand: neem geregeld een pauze en maak van de gelegenheid gebruik om een korte wandeling te maken. Heeft u niet de kans om van uw bureau op te staan, dan heeft Gezondheid.be de volgende tips:

• Rek zo vaak mogelijk de kuitspieren uit door de voet te buigen en te strekken. Dat stimuleert de bloedsomloop.

• Strek geregeld uw benen of maak fietsbewegingen. 

Heeft u geregeld last van pijnlijke of zware benen, dan kan u een balsem of gel smeren tegen vermoeide benen of een steunkous dragen om de bloedcirculatie te stimuleren. Vermijd strakke kleding.

4. Blijvende rugklachten

Door lange periodes stil te zitten, kan u uw wervelkolom ernstig beschadigen. Tussen elke wervel in de ruggengraat zit een zachte tussenwervelschijf, een soort kussentje dat bestaat uit een buitenlaag van bindweefsel en een vulling van zachte gelei. Die schijven zijn bijzonder veerkrachtig: ze zetten uit en trekken zich samen als een spons, en fungeren zo als schokdempers voor de ruggengraat. Maar als u langdurig stilzit, trekken de tussenwervelschijven zich ongelijk samen en kunnen ze misvormd raken. Dat is een belangrijke oorzaak van rugpijnen. Ook kunnen de pezen en ligamenten langsheen de ruggengraat verharden.

Hoe kan u het voorkomen?

Mens en Gezondheid adviseert: luister naar uw rug. Wanneer u pijn voelt opkomen, weet u dat het tijd is om op te staan en te bewegen. Heeft u een kantoorjob, dan doet u er goed aan om de 20 minuten even op te staan, zodat uw rug niet verstijft. Stretch ook geregeld uw rug. In uw vrije tijd doet u er goed aan te sporten: dat versoepelt de gewrichten en spieren van de rug. Een eenvoudige wandeling kan al deugd doen.

5. Een zwak beendergestel

Onvoldoende beweging verzwakt de beenderen en kan op termijn leiden tot osteoporose of botontkalking, met een vergrote kans op beenderbreuken tot gevolg. Volgens Gezondheidsweb is de ziekte niet altijd makkelijk vast te stellen: sommigen weten niet dat ze de ziekte hebben tot ze iets breken. 

Hoe kan u het voorkomen?

Het beste middel om osteoporose tegen te gaan, volgens Gezondheid.be, is sporten. Hoe meer de spieren en beenderen worden belast, hoe meer botmassa er wordt opgebouwd. Alle vormen van lichaamsbeweging stimuleren de aanmaak van botweefsel. De eenvoudigste dingen - een trap nemen, wandelen of dansen - zijn goed om uw zittende job te compenseren.

6. Een zwakke algemene gezondheid

Tal van studies linken langdurig zitten aan obesitas, verhoogde cholesterolwaarden en bloeddruk en een verstoorde bloedsuikerspiegel. Elk van die aandoeningen kan op zijn beurt leiden tot andere gevaren, zoals hartziekten. "De spieractiviteit die nodig is om recht te staan en te bewegen lijkt belangrijke processen in gang te zetten die gerelateerd zijn aan de afbraak van vetten en suikers in het lichaam", stelt de Mayo Clinic. "Als je zit, lopen die processen vast en nemen de risico's toe."

Hoe kan u het voorkomen?

Uit een recente studie blijkt dat wie acht of meer uur per dag zit én daarnaast weinig beweging heeft, 9,9 procent meer risico loopt op overlijden door kanker of een hartziekte. Dat grotere risico verdween echter wanneer mensen met een kantoorjob een uur per dag bewogen. U weet dus wat u te doen staat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234