Maandag 24/06/2019

Apple

Hoe Steve Jobs' drang naar perfectie nog rondwaart in Cupertino

De nieuwe Apple Campus 2: een designpareltje, maar wel eentje dat de arbeiders en aannemers tot wanhoop drijft. Beeld REUTERS

Anderhalf jaar vergaderen over de deurklink en oeverloos discussiëren over het design van de nooduitgangbordjes. Het nieuwe Apple-hoofdkwartier, bijgenaamd 'het ruimteschip', moet dit voorjaar in gebruik worden genomen, maar komt er niet zonder slag of stoot. De geest van Steve Jobs, inclusief zijn legendarische perfectionistische oog, waart nog altijd rond in het Californische Cupertino.

Het ruimteschip is een ontwerp van de wereldberoemde architect Lord Norman Foster, maar wordt toch vooral gezien als het geesteskind van de overleden Apple-oprichter Steve Jobs, die er het grootste deel van de laatste twee jaar van zijn leven aan spendeerde. Een kantoor voor bijna 15.000 mensen bouwen, is echter net iets anders dan een iPhone ontwerpen, zo kon Reuters achterhalen door met meer dan twintig aannemers, architecten en arbeiders te spreken. 

Beeld REUTERS

Kostprijs: 5 miljard

Van de kabels tot de afwerking van een niet zichtbare buis: alles moet van de Apple-bazen zo natuurlijk mogelijk in het design passen. En dat heeft zijn prijs: de schattingen lopen op tot 5 miljard euro. Los van de prijs nemen de werken ook meer tijd in beslag dan oorspronkelijk geschat. Jobs onthulde de eerste plannen van het gebouw al in 2011, met de belofte dat de medewerkers het gebouw in 2015 zouden kunnen betrekken. De laatste voorspellingen gaan nu uit van de lente van dit jaar. 

In het nieuwe Apple-gebouw zijn de grootste gebogen glaspanelen ter wereld aangebracht. Beeld EPA

Vol groen

Het zeven verdiepingen tellende gebouw moet volgens de plannen voor 80 procent in het groen baden. Binnenin komt er een 12 hectare groot park, en ook de buitenkant van het gebouw moet een groene oase worden. Apple nam daarvoor een arborist van de universiteit van Stanford in dienst die al 5.000 bomen van 309 soorten liet planten in verschillende kwekerijen. 

En net zoals over de kleinste millimeter van een iPhone is nagedacht, is elk hoekje van de nieuwe campus geperfectioneerd, tot ergernis van de aannemers. "Telefoons kun je ontwerpen met de allerkleinste toleranties", stelt een voormalige architect, "maar die toleranties gebruik je normaal gezien niet bij een gebouw. Je deuren zouden bijvoorbeeld vast komen te zitten." Maar Apple staat er al sinds de ontwerpfase op: het gebouw moet en zal er komen volgens zijn normen en regels. 

Nog een voorbeeld: het plafond, gemaakt uit gepolijst beton, mocht van het bedrijf niet de minste afwijking of verkleuring vertonen, zelfs niet aan de niet zichtbare bovenkant. Elk van de duizenden panelen moest daarom twee keer goedgekeurd worden door een speciaal samengesteld designteam van Apple: een keer bij aankoop en een keer op de bouwwerf zelf.

Een andere uitdaging lag bij de deuren en doorgangen: die moesten zonder ook maar één drempel gebouwd worden, een huzarenstukje. Maar ondanks tegenkantingen van de aannemers hield Apple vol. De reden: als werknemers hun pas moesten inhouden tijdens het wandelen, zouden ze afgeleid kunnen worden van hun werk. 

Domino-effect

Zo passeerde uiteindelijk zo goed als elk voorstel van de ontwerpers eerst langs Apple, dat alles minutieus bestudeerde en soms wel tientallen keren terugstuurde. De brandweer had bijvoorbeeld opmerkingen bij het strakke design van de bordjes die de nooduitgangen aanwijzen. Een officier van het Santa Clara County Fire Department schat dat hij daarvoor zowat vijftien vergaderingen bijwoonde.

Hetzelfde patroon bij de deurknoppen van de conferentiezalen: de aannemers spendeerden er maanden aan, maar toen ze hun finale voorstel presenteerden, bleek Apple niet tevreden te zijn. Een van de designers voelde "een lichte oneffenheid" in het ontwerp, waarna het ontwerpteam opnieuw alle afmetingen tot op de nanometer controleerde, zonder een oneffenheid te vinden. Toch hield Apple vol: er kwam een nieuwe versie. De constructiemanager die het project 'deurknoppen' leidde, zag zelfs nooit het eindresultaat. Tot op zijn laatste dag bleef Apple ontevreden – anderhalf jaar na de start van het project.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden