Dinsdag 18/06/2019

Insomnia

Hoe je in 1 minuut in slaap kunt vallen

Beeld thinkstock

Heb je last van stress en kan je daardoor 's avonds de slaap maar moeilijk vatten? Dan biedt deze ademhalingstechniek van Harvard-doctor Andrew Weil je misschien dé oplossing.

Stress, het wordt wel eens de ziekte van onze tijd genoemd. Dat stress gevolgen heeft voor je gezondheid, zal niet verbazen. Het hangt van persoon tot persoon af hoe die stress zich manifesteert. Sommigen hebben last van een versnelde ademhaling, anderen van gespannen spieren of een verhoogde bloeddruk.

Wie last heeft van stress, heeft vaak moeite in te slapen, omdat al deze symptomen sterker voelbaar worden op het moment waarop je de slaap probeert te vatten.

4-7-8

Doctor Andrew Weil, die in 1968 zijn titel behaalde aan Harvard University, pleit er daarom voor zich te concentreren op de ademhaling. "Diep ademhalen heeft invloed op de fysiologie en denkprocessen, inclusief je humeur. Door je simpelweg te concentreren op je ademhaling, kan je je stilaan ontspannen", schrijft Weil op zijn website. Hij promoot er de ademhalingstechniek '4-7-8'.

Het opzet van de oefening is simpel:
1. Plaats het tipje van je tong tegen je gehemelte, net voor je voorste boventanden. Houd je tong daar gedurende de hele oefening.
2. Adem alle lucht in je longen uit via je mond. Maak daarbij een 'woosh'-geluid.
3. Sluit je mond en adem traag in door je neus terwijl je innerlijk tot vier telt.
4. Houd je adem in tot je innerlijk tot zeven hebt geteld.
5. Adem opnieuw uit door je mond terwijl je innerlijk tot acht telt. Maak opnieuw het 'woosh'-geluid van stap 2.
6. Herhaal deze lus nog drie keer, zodat je de cyclus vier keer hebt gedaan.

Kort samengevat: Adem 4 tellen in, houd je adem 7 tellen in en adem vervolgens 8 tellen uit.

Stresserende periode

Alina Gonzalez, auteur van het artikel 'Hoe ik leerde in 1 minuut in slaap te vallen' op de website Byrdie, zegt dat de oefening haar hielp om in een stresserende periode makkelijker in te slapen. Misschien ook een trucje voor jou om uit te proberen.

In het onderstaand filmpje demonstreert Dr. Andrew Weil de oefening zelf.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden