Zaterdag 06/06/2020

Hoe Google u naar duurdere internetaankopen stuwt

Recent onderzoek wijst uit dat 40 procent van de gebruikers geen verschil ziet tussen de advertenties en de zoekresultaten.Beeld REUTERS

Wie zich bij het online (kerst)shoppen laat leiden door Google, komt bedrogen uit. Het eerste zoekresultaat is vaak veel duurder dan hetzelfde item enkele zoekpagina's verder, concludeert The Financial Times. "Een geoefend gebruiker kijkt verder dan zijn neus lang is."

Een Ray-Ban-zonnebril voor 110 euro of voor 90 euro? In de winkel zou de keuze wellicht snel gemaakt zijn, online is het een pak minder eenvoudig om voor de goedkoopste optie te kiezen. Wie een product zoekt via Google, wordt steevast bestookt met 'gesponsorde links' of advertenties.

Het klikt makkelijk, maar het kost vaak een pak meer, zo leert een kleine vergelijking op het net. Onlineshoppers die niet het geduld of de tijd hebben om verder te graven, betalen snel 20 procent meer. En dat gebeurt vaak, meent Google-expert Henk van Ess.

Wie betaalt, bepaalt
"Zelfs ervaren gebruikers klikken nog wel eens mis", zegt hij. "Recent onderzoek wijst uit dat 40 procent van de gebruikers geen verschil ziet tussen de advertenties en de zoekresultaten." Advertenties prijken doorgaans helemaal bovenaan en zijn te herkennen door de gele achtergrond.

Bedrijven die met hun product als 'eerste hit' uit een zoekactie willen komen, betalen daar overigens grof geld voor. "Wie betaalt, bepaalt", legt van Ess uit. "Op de top drie - verzekering, lening, hypotheek - maar ook op speciale woorden als letselschade wordt dagelijks fors geboden, zodat de advertenties boven de zoekresultaten komen te staan. Een geoefende gebruiker kijkt verder dan zijn neus lang is en zal prijsverschillen ontdekken. Maar internet is niet bevolkt door louter betweters. Gebruikers weten vaak niet genoeg over de werking van Google."

Een heleboel internetgebruikers laten zich vangen, zo concludeert The Financial Times na eigen onderzoek. Het is dan ook niet te verwonderen dat bedrijven grote sommen geld veil hebben voor een hogere plek in de Google-zoekresultaten.

Coca-Cola
Waarom advertenties of zoekresultaten bovenaan prijken, is niet helemaal duidelijk. "Het hangt af van een heleboel factoren", legt internetspecialist Clo Willaerts uit. "Google gebruikt daarvoor een resem algoritmes. Het aantal 'kliks', het aantal links naar de website op andere websites, en sinds kort ook je sociale netwerk. Wordt een merk aangeraden op Google +, of heb je iemand in je contactenlijst die bepaalde producten aanbeveelt, dan zal dat hoger verschijnen op je Google-pagina." Bij de advertenties speelt uiteraard ook mee hoeveel een bedrijf heeft betaald.

Hoe het hele systeem van algoritmes precies werkt, weet alleen de internetreus. "Het is een beetje zoals het geheime ingrediënt van Coca-Cola", weet Willaerts. "Dat maakt de hele discussie ook zo moeilijk. De kritiek is moeilijk te weerleggen én moeilijk te bewijzen."

Europa stelt zich al langer vragen bij de praktijken van Google. De Commissie onderzoekt of het systeem van de zoekmachine de consument schaadt en of er sprake is van oneerlijke concurrentie.

Google zelf ziet geen probleem: "Welke advertenties we tonen hangt af van een heleboel zaken. Naast prijs gaat het ook over relevantie, ratings en aantal kliks", benadrukt het bedrijf.

Voor consumenten is vooral zaak om 'internetwijzer' te worden, vindt Willaerts. "Wie online iets koopt, vergelijkt best allerlei websites", zegt ze. "Daarbij is het niet slim om zomaar voor het goedkoopste te kiezen. Vergeet niet dat je op zo'n website je betaalgegevens doorgeeft. Het is belangrijk dat je voor een betrouwbare website kiest."

Lees meer in De Morgen, ook digitaal beschikbaar. Abonnees lezen de krant gratis digitaal.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234