Maandag 24/02/2020

Google Glass

Hoe Google haar Glass niet laat vallen

Beeld PHOTO_NEWS

Google Glass blijkt dan toch niet begraven. Dit jaar nog zou er een tweede versie van de internetbril op de markt komen, bedoeld voor de bedrijfswereld. Technologie-experts menen dat het gadget daar wel zal gedijen.

Zou het dan toch nog goed komen met Google Glass? Bij de technologiegigant denken ze van wel. Althans, dat beweren ingewijden. Die lekten, onder meer aan The Wall Street Journal, de plannen voor een verbeterd model. Dat zou dit najaar uitgebracht worden, en uitgerust zijn met een snellere processor, een langere batterijduur en verbeterde draadloze technieken.

Ongewenst gedrag

De eerste versie bleek geen lang leven beschoren. Google stopte in januari van dit jaar met de verkoop ervan aan particulieren, wegens niet populair. Dat was opmerkelijk, gezien de bombarie waarmee de wearable in juni 2012 in San Francisco aan de wereld werd voorgesteld. Daar werd beloofd dat de met camera uitgeruste internetbril ons de smartphone en de computer zou doen vergeten. Niet dus. 'Nerdy', was het eerste oordeel.

Vervolgens bleek het ding niet te doen wat hij beloofde. Google Glass leidde zelfs tot een nieuw scheldwoord. Het 1.300 euro dure gadget, waarmee je onopgemerkt foto's en filmpjes kon maken, zou voor ongewenst gedrag zorgen. In die mate dat eigenaars werden uitgemaakt voor glassholes en cafés, sauna's en cinema's niet meer binnenmochten. Google haastte zich nog met een Google Glass-etiquette, maar ook die bracht geen zoden aan de dijk.

Beeld RV

Zal het met Google Glass 2 anders zijn? Frederik Tibau, technologie-expert en Data News-journalist, meent van wel. Hij heeft het dan niet over Jan met de pet, maar wel over bedrijven. De verbeterde versie, die Google Glass Enterprise Edition zou gaan heten, wil haar pijlers richten op de gezondheidszorg, de energiesector en de productiebedrijven. "Daar waren ze al enthousiast over de eerste versie." Ook Tibau ziet het potentieel. "Zeker in magazijnen, om inventarissen bij te houden, en in ziekenhuizen, als extra hulpmiddel tijdens operaties. Als de bril nog beter kan presteren, steviger en stijlvoller wordt, dan zal daar zeker nog interesse zijn."

Tibau haalt aan dat veel mensen vergeten dat de eerste versie als een experiment op de markt werd gebracht. "Het is altijd de bedoeling geweest om te kijken hoe het gadget onthaald zou worden, enerzijds bij het brede publiek, anderzijds bij ontwikkelaars. Ik wil niet ontkennen dat het bij die eerste groep flopte, maar ik denk wel dat het dom zou zijn om zo'n miljoeneninvestering helemaal te schrappen. Er is heel duidelijk nog toekomst voor dit soort devices. Anders zouden bedrijven als Microsoft, dat bezig is met een slimme augmented reality-bril (Hololens, FVG), zich in dezen afzijdig houden."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234