Donderdag 30/06/2022

SOCIAL MEDIA

Hoe Facebook de beste ideeën van Snapchat kopieert

null Beeld SD
Beeld SD

Met ruim 100 miljoen actieve gebruikers per maand is Snapchat een geduchte concurrent voor de Messenger-app van Facebook. Mark Zuckerberg kan de Snapchat-app duidelijk appreciëren en geneert zich niet om de beste ideeën te kopiëren.

Sander Denayer

Snapchat, dat in 2011 werd opgericht, komt al snel in het vizier van Mark Zuckerberg. Facebook brengt als tegenreactie de app Poke op de markt, een Snapchat-kopie. Maar de app sterft aan een stille dood.

Wanneer Zuckerberg merkt dat de app flopt, toont hij eind 2012 voor het eerst interesse om Snapchat te kopen. Het eerste bod van 1 miljard dollar stuit op een 'njet' bij Snapchat. En tot grote verbazing legt CEO Evan Spiegel ook het enorme bod van 3 miljard dollar naast zich neer. "Ik bouw liever iets waardevols op dan het zomaar te verkopen", zei hij daarop in Forbes.

null Beeld AP
Beeld AP

Snapchat-kopieën

Nu Facebook het nieuwe social netwerk niet kan overnemen, moet Zuckerberg zich opmaken om het te bestrijden. De sociaalnetwerksite lanceert in 2014 een nieuwe app om de degens te kruisen met Snapchat. Slingshot, zoals de app heet, is opnieuw een kopie. Maar Facebook pakt wel uit met een opvallende functie. Om een foto van vrienden te bekijken, moet je eerst zelf iets sturen. Leuk gevonden, maar vooral frustrerend.

Nadat ook Slingshot faalt, stopt Zuckerberg met Snapchat te klonen. Min of meer. Facebook besluit om de ideeën van Snapchat voortaan gewoon in de sociaalnetwerksite te recycleren.

null Beeld EPA
Beeld EPA

The Imitation Game

Foto's uploaden naar Facebook en ze vervolgens bewerken, lijkt steeds meer op de manier waarop je snaps bewerkt. Zo kan je filters, stickers, tekst en een tekenpotlood gebruiken in de Facebook-app.

Daarnaast imiteert Facebook nu ook de handige Snapcode om vrienden snel toe te voegen op het netwerk. De Messenger Codes zijn vooral gericht op de communicatie tussen klanten en bedrijven. Wanneer binnenkort de eerste bots op Messenger zitten, is het volgens Facebook handiger dat je gewoon de code scant.

Om foto's te bewerken heeft Facebook enkele technieken van Snapchat geleend. Beeld SD
Om foto's te bewerken heeft Facebook enkele technieken van Snapchat geleend.Beeld SD
null Beeld Facebook
Beeld Facebook

Filters

Daar blijft het niet bij want Facebook heeft vorige maand ook MSQRD over genomen. De Masquerade-app doet nét hetzelfde als Snapchat met filters.

Voorlopig blijft de app nog op zichzelf bestaan, maar wellicht komen de functies ook naar Facebook Messenger.

Facebook leent dus heel wat ideeën van Snapchat en voert sommige functies misschien wel wat beter uit - zoals het bewerken van foto's.

Maar kan Zuckerberg de circa 100 miljoen actieve gebruikers op Snapchat naar Messenger lokken met de functies? In het verleden gebruikte Facebook de geleende functies in andere apps, maar nu giet de sociaalnetwerksite alles in de eigen app. Het jongere publiek zal de filters ongetwijfeld enthousiast verwelkomen, maar of de Snapchatters daardoor massaal overschakelen valt te betwijfelen.

De sociaalnetwerksite pakt het nu wel slimmer aan dan in het verleden door de ideeën van Snapchat te integreren in plaats van een regelrechte kloon te bouwen.

null Beeld MSQRD
Beeld MSQRD
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234