Zaterdag 24/07/2021

Achtergrond

Hoe duurzaam is autorijden op waterstof?

Willem Haverkort  (TU Delft): ‘Slechts een zeer klein deel van de waterstof is op dit moment groen.’ Beeld BELGA
Willem Haverkort (TU Delft): ‘Slechts een zeer klein deel van de waterstof is op dit moment groen.’Beeld BELGA

Waterstof, het wordt al jaren ­genoemd als dé oplossing voor ons energieprobleem. Maar waarom rijden we er dan nog niet massaal op?

“Waterstof wordt vaak genoemd als duurzaam alternatief voor benzine,” zegt Willem Haverkort, “maar eigenlijk is dat niet altijd terecht. Slechts een zeer klein deel van de waterstof is op dit moment groen.” Haverkort werkt bij het Nederlandse TU Delft wél aan een duurzame vorm van waterstof en die haalt hij simpelweg uit water.

Een watermolecule bestaat uit twee waterstofatomen en één zuurstofatoom. Die kun je splitsen en dan houd je het brandbare gas waterstof over. Dat splitsen doen we met elektriciteit, legt Haverkort uit. “Door een kleine spanning op het water te zetten, geef je de moleculen genoeg energie of motivatie om uit elkaar te gaan.”

Als je het waterstofgas vervolgens opvangt, kun je het gebruiken om er bijvoorbeeld een auto op te laten ­rijden. “Het enige wat uit je uitlaat komt, is water of eigenlijk waterdamp.”

Hij vervolgt: “Het grappige is dat we eigenlijk al heel ver waren met de ontwikkeling van duurzame waterstof.” Twee Nederlanders haalden het voor het eerst uit water in 1789. In de tweede helft van de 20ste eeuw werd waterstof desalniettemin steeds minder uit water gehaald, maar steeds meer uit aardgas. “Dat is veel goedkoper. Alleen komt daar CO2 bij vrij en dat is nu juist wat we niet willen.”

Toch is volgens Haverkort waterstof uit water ook niet altijd 100 procent duurzaam. “De elektriciteit die je gebruikt om water te splitsen, moet wel groen zijn, dus afkomstig zijn van bijvoorbeeld windmolens of zonnepanelen. Dan pas spreek je echt van groene waterstof.”

Bijkomend probleem is dat je bij het omzetten van water naar waterstof een deel van de energie verliest. Waterstof neemt ook nog eens veel ruimte in beslag.

“Om te voorkomen dat je met een ­gigantische tank rond moet rijden, persen we het samen, maar daarbij raak je ook weer een deel van de energie kwijt.”

Waterstof wordt volgens Haverkort dus pas echt relevant op het moment dat we elektriciteit van duurzame bronnen over hebben. “Je kunt die elektriciteit dan opslaan in de vorm van waterstof en bijvoorbeeld bewaren in tanks of in zout­uitgravingen onder de grond.”

Waterstof functioneert dan eigenlijk als een energiedrager. “Net als een batterij of accu. Als je op grote schaal energie wilt opslaan voor langere tijd, is waterstof waarschijnlijk voordeliger en minder vervuilend dan batterijen.” Waterstof leent zich daarom ook goed voor grote schepen, vrachtwagens of vliegtuigen. “Die hoeven dan al die zware accu’s niet mee te nemen.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234