Zaterdag 04/04/2020

Vraag van de week

Hoe creëer je een rustig eetmoment met kinderen?

Beeld Tim Coppens

Met jonge kinderen rustig tafelen, is dat wel mogelijk? Accepteer dat het nooit zal gaan zoals voorzien, dat is regel één.

De Britten noemen het witching hour: dat gestreste moment aan het eind van de middag wanneer je eten op tafel probeert te toveren terwijl de kinderen moe en hongerig zijn. Na een lange werkdag is koken allicht het laatste waar je zin in hebt, en dan moet de maaltijd zélf – die soms op een slagveld lijkt – nog beginnen. Hoe creëer je een rustig eetmoment, als gezin met kinderen?

“Het begint met accepteren dat het niet gaat zoals je wilt”, zegt Elsbeth Teeling, auteur van Relax Mama in de keuken en zelf moeder van twee. “Kies een recept dat je kunt maken met je ogen dicht. Het ideaalplaatje van uitgebreid koken bewaar je maar voor in het weekend.”

Teeling is een groot voorstander van ontspannen ouderschap: je mag soms best de makkelijke weg kiezen. In haar boek schrijft ze dat vaders en moeders wekelijks recht hebben op een kanskaart, zoals bij Monopoly: “Deze dag is zojuist uitgeroepen tot nationale croquedag.”

Kleine kinderen kunnen kritische eters zijn. Het is verleidelijk om wéér lasagne of pannenkoeken voor te schotelen omdat ze dat tenminste lusten. “Ik merkte dat ik steeds simpeler ging koken omdat mijn zoon anders niets at”, zegt Teeling. “Maar dat wilde ik niet, want ik moet het zelf ook lekker vinden. Nu maak ik curry en doe ik voor mijn zoon de boontjes en kip apart, zonder saus. Maar hij moet wel proeven.” Je kunt kinderen tot een jaar of 12 een gezond en gevarieerd eetpatroon aanleren en dus is het blijven aanbieden van verschillende smaken en texturen belangrijk, ook al nemen ze maar één hapje.

Eten is een van de weinige dingen waarover jonge kinderen controle kunnen uitoefenen. Ga je als vader of moeder hameren op het leegeten van het bord, dan kan het avondmaal uitlopen op een machtsstrijd. “Het idee dat je precies in de hand hebt hoeveel je kind eet, klopt niet”, zegt Teeling. “In plaats van je kind te dwingen om te eten, kun je beter het goede voorbeeld geven. Ze leren ervan als ze zien dat jij geniet. Je moet ook wat vertrouwen hebben dat je kind genoeg binnenkrijgt.”

Koningskind

Als ouder haal je druk van de ketel door voor de avonddis al gezonde kost te geven. “Mijn zoon vindt het heerlijk om een halve komkommer met ketchup te eten”, zegt Teeling. “Ook stukjes paprika en snoeptomaatjes gaan er goed in. Hij is toch hongerig. En dan is het minder erg als hij later minder broccoli eet.”

Wil je onrust tijdens het eten vermijden, dan is het verstandig om eens kritisch te kijken naar wie op welke plek zit aan tafel. Die opstelling gaat in veel gevallen verkeerd: zo wordt het jongste kind vaak aan de kop van de tafel gezet. Niet doen, volgens familiecoach Miriam van Kreij, want dan creëer je een koningskind met privileges die te groot zijn voor die leeftijd.

Idealiter zitten de ouders naast elkaar. Daar tegenover komen de kinderen, met de klok mee van oud naar jong. “Zo krijgen ze de plek aan tafel die past bij hun plek in het gezin”, zegt Teeling. “Het geeft ook rust als de partners naast elkaar zitten, omdat ze dan beter contact kunnen houden. En voor de kinderen is het fijn om de ouders naast elkaar te zien. Gek, maar het werkt echt.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234