Donderdag 25/02/2021

AnalyseSocial media

Hip, exclusief en verboden in China: is de app Clubhouse de hype echt waard?

Clubhouse is een socialmediaplatform dat niet vertrekt uit tekst, maar uit audio. Beeld Freek Evers
Clubhouse is een socialmediaplatform dat niet vertrekt uit tekst, maar uit audio.Beeld Freek Evers

De app Clubhouse in het kort: gecensureerd door China, vrouwonvriendelijk, gehypet door techondernemer Elon Musk en enkel toegankelijk na een uitnodiging. De ideale cocktail voor media-aandacht. Maar brengt het ook iets nieuws?

De lockdown duurt ondertussen zo lang dat een mens zou verlangen naar recepties met slechte hapjes, lauwe drankjes en betekenisloze smalltalk. Wie dat nog eens wil ervaren, moet de socialmedia-app Clubhouse downloaden.

Al moet je eerst wel een uitnodiging voor de app te pakken krijgen, anders raak je er niet in. Een aantal journalisten wendden zich zelfs smekend op Twitter tot de wereld voor een uitnodiging. Voorlopig is de app ook enkel te downloaden voor iPhone. 

In de hapjes en de lauwe drank moet je zelf voorzien. Aan eindeloos gepraat geen gebrek. Clubhouse is een socialmediaplatform dat niet vertrekt uit tekst, beeld of video, zoals we dat gewoon zijn. De basis van de app is audio. Gebruikers openen een ‘room’, plakken een onderwerp op de gesprekskamer en nodigen andere gebruikers uit.

Er zijn plekken waar het gaat over de toekomst van muziek, kamers waar de koers van bitcoin geanalyseerd wordt, karaokekamers of rooms waar grote technologie-ondernemers of investeerders langskomen om hun tips te delen.

Het principe is eenvoudig. Een of meerdere moderators houden het gesprek in de hand. In de digitale kamers zijn soms honderden tot duizenden mensen aanwezig. Wie wil participeren in een gesprek, kan zijn hand opsteken door op een knopje met een hand te klikken.

Luxehotel om te roddelen

De app is het idee van Paul Davison en Rohan Seth, gevestigde namen in het Amerikaanse technologie-walhalla Silicon Valley. De plek die al jaren belooft de wereld ten goede te veranderen, maar niet verder komt dan socialmedia-apps uit te vinden. De bekende durfkapitalist Andreessen Horowitz investeerde mee in de eerste kapitaalronde, die meteen 100 miljoen dollar opleverde. Clubhouse wordt nu al op 1 miljard dollar gewaardeerd.

Paul Davison, medeoprichter van Clubhouse. Beeld NYT
Paul Davison, medeoprichter van Clubhouse.Beeld NYT

Het is niet verwonderlijk dat de app in de eerste plaats tractie kreeg in de Bay Area. De uitvinding kwam op het ideale moment. Door de coronapandemie konden investeerders en CEO’s niet meer samenkomen in de bar van het luxehotel Rosewood Sand Hill om over nieuwe projecten, start-ups, dure deals en de vervelende pers te roddelen.

Die gesprekken gaan nu door in kamers van Clubhouse. En net als op elk sociaal medium ontaarden sommige conversaties er in scheldpartijen. Zo werd Taylor Lorenz, journalist bij The New York Times, afgelopen zomer hard aangepakt. Ze uitte het gevoel dat ze als jonge journaliste nooit het woord kreeg in grote gespreksgroepen, waar vooral rijke, mannelijke investeerders het voor het zeggen hebben. 

Lorenz werd door fans van de techondernemers en -investeerders met alle zonden van Israël overladen. Ze kreeg talloze haatmails en bedreigingen toegestuurd. Het verhaal kon in de Verenigde Staten rekenen op veel media-aandacht.

Geblokkeerd in China

Dat weerhield Clubhouse er niet van snel te groeien. Eind januari telde het platform meer dan 2 miljoen gebruikers. Onder andere in China werd de app massaal gedownload. Eindelijk een sociaal medium waar mensen konden zeggen wat ze wilden over maatschappelijke thema’s zoals de relatie met Taiwan of de manier waarop China omgaat met de Oeigoerse gemeenschap. Of toch voor even – de app werd door de Chinese overheid geblokkeerd.

In het Westen krijgt Clubhouse steeds meer aandacht. Die heeft het mede te danken aan Elon Musk. Wanneer de techondernemer geen bitcoin aankoopt met zijn bedrijf Tesla, vertelt hij op Clubhouse wat de app zo fantastisch maakt. Het idee dat mensen gefocust zijn op één onderwerp tegelijkertijd in plaats van van de ene notificatie naar de andere te springen, is volgens Musk een enorme sterkte. Ook Mark Zuckerberg van Facebook kwam al eens een kijkje nemen. Wie weet om een paar ideeën voor zijn eigen apps op te doen.

Of het vernieuwende audioverhaal van Clubhouse voldoende is om niet op het kerkhof van apps die Facebook-killers zouden worden te belanden, zal de tijd uitwijzen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234