Vrijdag 23/08/2019

Auto's

Het ronde autostuur gaat verdwijnen

In het studiemodel van de BMW iNext ziet het stuur er al veel hoekiger uit. Beeld BMW AG

Autofabrikanten nemen de komende jaren afscheid van het ronde stuur waarvan auto's al meer dan een eeuw zijn voorzien. Vooral de komst van de zelfrijdende auto leidt ertoe dat het stuur in toenemende mate rechthoekig zal worden.

In de BMW iNext, een auto die over twee jaar op de markt komt, zal het stuur er al veel hoekiger uitzien. De eerste  foto's daarvan zijn inmiddels vrijgegeven. Uiteindelijk zullen de autofabrikanten kiezen voor een volledig rechthoekig stuur, is de verwachting. Dat was eerder ook al te zien in het studiemodel van de iNext. 

Volgens Klaus Fröhlich, de ontwikkelingsdirecteur van BMW, is er geen ontkomen aan: “We willen dat het stuur uiteindelijk automatisch in het dashboard opgeborgen wordt, zodra het niet meer nodig is. Dan krijgen de inzittenden in een zelfrijdende auto straks alle ruimte.”

Dit wordt het stuur in de BMW iNext die in 2021 te koop zal zijn. Het stuur is al veel hoekiger dan een conventioneel autostuur. Beeld BMW AG

“Juist een rechthoekig stuur laat zich dankzij een vouw in het midden ideaal samenklappen en kan dan compact worden opgeborgen in het dashboard. In de iNext gebeurt dat nog niet, want die zal in eerste instantie nog niet volledig autonoom kunnen rijden. Maar het wordt in die auto wel al mogelijk om het stuur strak tegen het dashboard te plaatsen, zodat de bestuurder tijdens het semi-automatische rijden veel meer bewegingsruimte voor zich heeft om bijvoorbeeld een kopje koffie te drinken of iets te lezen. Dit is in 2021 al een feit. Volledig autonoom rijden verwachten we op zijn vroegst rond 2025 te introduceren en dan zal het stuur dus helemaal kunnen verdwijnen op het moment dat de automobilist voor autonoom rijden kiest.”

Pionier

In de autosport is een hoekig stuur al langer gemeengoed. De iNext wordt volgens BMW een pionier met zelfrijdende technologie. En juist daarom wordt in die auto voor het hoekige stuur gekozen. Door de hoekige vorm is eenvoudiger te zien in welke stand de besturing staat. Dat is belangrijk op het moment dat de auto de automatische piloot uitschakelt en de mens het stuur weer overneemt. In het stuur zelf worden kleurrijke signalen ingebouwd, die de bestuurder informeren over de al dan niet automatische stand waar de auto in rijdt.

Bijkomend voordeel van de afgeplatte onderkant van het stuur is volgens BMW dat het hierdoor gemakkelijker wordt om in- en uit te stappen. Ook Mercedes-Benz heeft al zijn eerste auto met een rechthoekig stuur laten zien. Dat is de onlangs gepresenteerde EFS (Experimental Sicherheits Fahrzeug), een studiemodel waarin allerlei nieuwe technologieën worden getest. 

In dit onlangs gepresenteerde studiemodel van Mercedes, Experimental Sicherheits Fahrzeug (ESF), is ook al een rechthoekig stuur te zien. Beeld Daimler AG

Tesla wil zelfs nog een stap verder gaan en onthulde eerder dit jaar een ontwerp van een wagen zónder stuur. “De waarschijnlijkheid dat het stuur verdwijnt, is 100 procent”, zei topman Elon Musk in april. “Consumenten zullen dat eisen.” Musk wil zijn stuurloze wagen binnen de twee jaar lanceren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden