Woensdag 19/06/2019

Privacy

Het internet is in de ban van #PlaneBae

Het flirtende duo op twee van de talrijke foto's die Rosey Blair heeft genomen. Beeld Twitter

In de VS is een grote discussie over privacy losgebarsten nadat een vrouw een flirt in het vliegtuig 'bespioneerde' en elke beweging van de betrokken man en vrouw live op Twitter zette. Is de realiteit dat we ongevraagd de hoofdrol spelen in een realityshow?

Stel: u flirt met een leuke kerel of vrouw op café. U raakt aan de praat en doet elkaar uiteindelijk binnen. Leuk, maar waar wat als iemand op de achtergrond het hele tafereel gadeslaat en live verslag op sociale media uitbrengt? Ineens kunnen duizenden mensen over uw flirtkunsten, uiterlijk en leven oordelen.

Dystopisch? Toch niet. In de Verenigde Staten zijn ze al dagen in de ban van #PlaneBae: de Texaanse Rosey Blair 'bespioneerde' een flirt in het vliegtuig en zette elke beweging van de betrokken man en vrouw live op Twitter. Tot het moment dat ze ogenschijnlijk samen naar het toilet gaan toe. Met meer dan 900.000 likes gingen Blairs tweets viraal en de flirtende vrouw moest haar sociale media zelfs verwijderen nadat het internet haar identiteit achterhaalde. Ze kreeg de hoofdrol in een realityshow die ze nooit had gewild.

"Privacy wordt vaak gezien als controle hebben over je eigen persoonlijke informatie, maar het gaat verder dan dat: de privacy van de ander bestaat ook", zegt Ralf De Wolf (UGent), doctoraal assistent verbonden aan de onderzoeksgroep Media en ICT (MICT). "Heel vaak delen we informatie over andere mensen en staan we er niet bij stil dat we zo hun levens te kijk zetten. We gebruiken hen om onszelf interessant te maken, voor de likes."

Blair heeft nog de moeite gedaan om de gezichten van de flirters op bepaalde foto's te vervagen, maar hun identiteit is toch bekendgeraakt. De Wolf is niet verbaasd: "Als duizenden mensen erop gebrand zijn om de volledige waarheid achter een sappige reeks tweets te kennen, slagen ze daar gemakkelijk in. Ze gaan bijvoorbeeld met de vluchtgegevens aan de slag en leggen alle puzzelstukken samen."

Niet geïnteresseerd in inhoud

Het Nederlandstalige taalgebied is minuscuul in vergelijking met het Engelse dus de schade zou in theorie beperkter zijn, maar wat kunt u doen als u hier iets gelijkaardigs overkomt? "We hebben hier wetten, zoals het recht op naam en afbeelding", zegt VUB-onderzoeker Rob Heyman, gespecialiseerd in privacy op sociale media. "Zo mag een persoon niet in beeld worden gebracht zonder diens uitdrukkelijke toestemming. Maar of dat geldt in een situatie zoals #PlaneBae is voor discussie vatbaar. De vrouw heeft de twee niet bij naam genoemd en de foto's waren deels geblurd."

Van technologiereuzen als Twitter hoeft u weinig actie te verwachten. Ze hebben er alle belang bij om zulke verhalen viraal te laten gaan. Heyman: "Twitter kan alle publiciteit gebruiken en het oplossen van deze toestanden wil zeggen dat ze moet investeren in technologische oplossingen, kosten die ze wil vermijden. En actie ondernemen betekent ook het recht op vrije meningsuiting beknotten."

"Neen, Twitter is niet geïnteresseerd in inhoud, zolang het maar goed doorklikt. Het is een omgeving waar moraliteit en deontologie totaal niet worden ondersteund."

Menselijk fatsoen

Het Vlaamse Instagram-fenomeen Flo Windey houdt niet echt rekening met hoe ze vreemden aan haar 15.000 volgers in beeld brengt. "Maar ik post ook niet vaak mensen die ik niet ken. Als ik zat ben en uitga, gebeurt dat weleens. Soms krijg ik de vraag om dat dan te verwijderen, van een lief bijvoorbeeld, en dan denk ik er weleens over na, maar verder houd ik er niet echt rekening mee."

Privacy wordt nog altijd niet als een fundamenteel recht gezien. Volgens De Wolf moeten we vreemden altijd toestemming vragen om hen op onze profielen te gooien, of ons minstens in hen verplaatsen. "Jezelf de vraag stellen: 'Zou ik dat zelf oké vinden? Zou ik graag zo worden geëtaleerd?' Niet iedereen wil celebrity of influencer worden."

Al van kinds af aan moet die bewustwording worden gecreëerd, niet enkel via lessen 'etiquette op sociale media' in het onderwijs, maar ook door de ouders. "Het begint al bij de opvoeding: slechts een minderheid van de papa's en mama's vraagt hun bengel toestemming voor een foto op Facebook", zegt De Wolf.

Ja, romantiek in realtime zien ontwikkelen is leuk, besluit Taylor Lorenz, technologiejournalist bij het Amerikaanse nieuwsmedium The Atlantic, maar romance en liefdesverdriet kunnen gewoon niet in 280 tekens worden samengevat. "Dus alstublieft, voor het menselijk fatsoen: tweet niet over andermans dates, breakups en flirts. Laat mensen hun eigen ingewikkelde bestaan zelf beleven."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden