Donderdag 07/07/2022

Games

Hergé van de games maakt comeback met Thimbleweed Park

De game 'Thimbleweed Park': moderne technologie krijgt ouderwetse look.  Beeld rv
De game 'Thimbleweed Park': moderne technologie krijgt ouderwetse look.Beeld rv

Dat videogames vandaag meer zijn dan puur vertier, is mede te danken aan Ron Gilbert. Nu maakt de pionier na 30 (!) jaar een opvallende comeback met Thimbleweed Park.

Ronald Meeus

Wie binnenkort de game Thimbleweed Park zou opstarten, zal aanvankelijk het idee hebben dat hij met een spel van meerdere decennia geleden in de weer is. Hij speelt in slechts twee dimensies, de graphics bestaan uit grote blokjes, en er zit geen noemenswaardige actie in: het verhaal, over twee FBI-agenten die een bizarre moord moeten opklaren in een mysterieus Amerikaans dorp, wordt doorlopen door het oplossen van puzzels en mysteries.

"Maar het is geen game die je evengoed op een Commodore 64 zou kunnen spelen", zegt bedenker Ron Gilbert. "We gebruikten bijvoorbeeld moderne lichtinvaltechnieken. Werken met pixelgraphics is een heel bewuste, artistieke keuze."

Thimbleweed Park behoort tot een videogamegenre dat enorm groot was in de late jaren 80 en vroege jaren 90: de zogeheten 'point-and-click-adventure', het eerste gamegenre dat een verhaal probeerde te vertellen. De nu jonge vijftiger Gilbert hielp destijds dat genre ook groot maken: hij creëerde onder meer de hits The Secret of Monkey Island (1991) en Maniac Mansion (1987). Tot de komst van de PlayStation-console vanaf de tweede helft van de nineties ook gewone actiegames met een complexe verhaallijn toeliet, en de adventuregame snel uitstierf.

Creatieve taal

Maar dankzij de opkomst van het hedendaagse indiecircuit denkt Gilbert dat er opnieuw ruimte is voor games van dit slag. "De manier waarop we destijds een verhaal vertelden, is eigenlijk nooit verdwenen", zegt Gilbert. "De games die we toen maakten, gingen op in hedendaagse dingen als de Walking Dead-games en Firewatch: dingen die in de eerste plaats worden gedreven door hun vertelling. Er is natuurlijk een veel ruimer publiek voor blockbustergames als Overwatch, maar het gamerpubliek is tegelijkertijd groot genoeg om niches te laten overleven."

De laatste game waarop Gilbert zijn creatieve stempel drukte, was Monkey Island 2: LeChuck's Revenge uit 1992. Daarna verliet hij LucasArts, het ooit iconische videogamebedrijf waarvoor hij werkte, om zijn eigen businessplan na te jagen: met zijn softwarebedrijf Humongous Entertainment maakte hij reeksen educatieve games als Freddi Fish en Pajama Sam. Toen zijn bedrijf werd overgenomen, ging hij als freelancer aan de slag voor verschillende gamestudio's, onder meer als programmeur, verhaalconsultant en producer. Een nogal anoniem carrièretraject voor een figuur die, met een beetje goede wil, voor de ontwikkeling van games hetzelfde heeft betekend als wat D.W. Griffith voor film was, of Hergé voor strips: een van de makers die de creatieve 'taal' van het medium hielpen vormgeven.

Ron Gilbert. Beeld rv
Ron Gilbert.Beeld rv

In Maniac Mansion, bijvoorbeeld, introduceerde hij bewust een element dat later bekend zou worden als de cutscene: gebeurtenissen waarin de controle voor luttele minuten uit handen van de speler werd genomen, om het verhaal van de game vooruit te stuwen.

Zelf nuanceert Gilbert zijn rol in de groei van het medium. Maar hij zag destijds al wel dat er veel meer zat in videogames, zegt hij. "Toen ik Maniac Mansion en Monkey Island maakte, werden games gezien als speelgoedjes. Een hoop mensen zien dat ook vandaag nog zo, maar dat is een generationeel gegeven: voor een twintiger, die nooit een wereld zonder games heeft gekend, spreekt het voor zich dat dit een entertainmentvorm is die niet verschilt van films, televisie of boeken. Het bezet datzelfde artistieke niveau voor hen."

Thimbleweed Park verschijnt dit voorjaar op Xbox One, Windows en Mac OS.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234