Woensdag 16/10/2019

Like-bom

Help, mijn kind is een bekendheid op sociale media: "Ik volg alle reacties op"

'Like-bom' Freek Hannes (15) met mama Liesbeth Van Den Bergh. Beeld Tina Herbots

Duizenden likes en evenveel volgers: wat doet u als uw kind plots een internetsensatie wordt? In het tijdperk van Instagram, musical.ly en andere sociale media is roem vergaren nooit zo makkelijk geweest. De ouders van 'like-bommen’ Freek en Axana getuigen: "Ik volg alle foto's en reacties op."

Hij ziet eruit als een doodnormale tiener, maar vergis u niet: Freek Hannes (15) uit Herentals is Instagram-famous. De student autotechnieken heeft ruim 6.000 volgers op het sociale netwerk (@freekhannes), zijn foto's halen gemakkelijk 1.500 likes en meer. Hij speelde mee in de Ketnet-musical Team U.P. en sindsdien is zijn aanhang op sociale media geëxplodeerd.

Duizenden vreemden die het doen en laten van Freek gadeslaan, schrikt dat zijn ouders niet af? Neen, zegt mama Liesbeth Van Den Bergh. "Ik denk niet dat je als ouder moet zeggen: 'We bannen dat, da's veiliger'. Als je kind Instagram plezant vindt, moet je daarin meegaan."

Ook Peter, papa van de 15-jarige Axana Kennes (@axana_kennes, 4.230 volgers), ziet er geen graten in. "We vinden het net leuk dat ze zo'n grote aanhang heeft. Natuurlijk zijn er af en toe idioten, maar die zijn er in de echte wereld ook."

Om Axana bij te staan steunen haar ouders vooral op haar grote broer "omdat die meer thuis is in de sociale media". De mama van Freek neemt wel zelf die rol op zich. Ze heeft ook een Instagram-account aangemaakt: "Zo kan ik alle foto's en reacties mee opvolgen."

Van Den Bergh weet niet waar Freeks bekendheid op sociale media toe zal leiden, maar gelooft dat haar zoon niet zal ontsporen. "Hij is opgewonden door het aantal likes, maar een honger naar telkens meer heeft hij niet. Hij geniet nu van de aandacht, het maakt geen deel uit van een masterplan naar de grote bekendheid of zo."

Axana Kennes (15) en papa Peter. Beeld RV

Pas op voor de 'mamagers'

Freek is lang niet de enige jongere met zo'n aanhang, iedereen heeft toegang tot het net en kan dus een sensatie worden. In Vlaanderen lopen er honderden van dat kaliber rond. De bekendste is wellicht musical.ly-ster Stien Edlund (16). Ze heeft één miljoen volgers op het platform. Ook Zita, de 13-jarige dochter van zanger Koen Wauters, is wereldberoemd bij Vlaamse tieners. Ze heeft 70.000 volgers op Instagram.

Saskia Neirinckx van het Antwerpse pr-bureau The Wicked werkt met sterren op sociale media. Ze adviseert ouders om "perspectief voor te houden". "De sociale media zijn een parallel universum. Maak duidelijk dat het aantal volgers en likes niet het enige is wat telt in het leven."

Roem op sociale media vindt Neirinckx niet verkeerd, "maar dan wel op een kwaliteitsvolle manier". "Post interessante dingen, word geen lege doos", adviseert ze ouders en hun bekende kinderen. "Mijn zoon is zot op gamen en wil daar een YouTube-kanaal over starten. Voor mij goed, maar dan wel onder een valse naam én het moet interessant zijn. Ik heb de indruk dat bij de jeugd van tegenwoordig lege kiekjes belangrijker worden dan inhoud, iets wat door veel pr-bedrijven en merken in de hand wordt gewerkt. Dat vind ik jammer. Ik wil mijn zoon opvoeden met waarden van kwaliteit."

Sommige ouders zitten niet op die lijn en pushen hun kinderen in het zuiver vergaren van likes, gratis producten: de zogenaamde 'mamagers'. Neirinckx stuurt die meteen wandelen: "We zoeken mensen die écht fan zijn van het merk."

De smaak van likes

Neen, paniek is niet nodig als zoon- of dochterlief plots een schare fans heeft op sociale media, zegt ook Ralf De Wolf, doctoraal assistent verbonden aan de onderzoeksgroep Media en ICT (MICT). "Zorg gewoon dat je genoeg met je kind communiceert. Stimuleer hem of haar om eens te vragen: 'Mama, zou ik dit wel posten?' Eenmaal je de smaak van de likes te pakken hebt, is het gemakkelijk om je erin te verliezen."

Freeks mama Liesbeth Van Den Bergh heeft alle vertrouwen in haar zoon: "Hij heeft zijn profiel vrijwillig op privé gezet omdat hij de controle wil behouden over wie hem volgt. Dat is mooi."

"Ik heb hem ook beter leren kennen door zijn aanwezigheid op sociale media. Soms reageert hij heel gevat op iemand en denk ik: o, da's mijn zoon.
(lacht) Tot nog toe gaat hij er heel verstandig mee om, maar het blijft een kind natuurlijk. Je weet nooit wat hij in een vlaag van impulsiviteit zou posten."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234