Vrijdag 18/10/2019

Suikervervanger

Heeft Nestlé de heilige suikergraal gevonden?

De nieuwe 'Milkybar Wowsomes' met 30 procent minder suiker wordt in eerste instantie enkel in het Verenigd Koninkrijk en Ierland verkocht. Beeld REUTERS

Nestlé heeft na jaren een techniek ontwikkeld waarmee het het suikerpercentage in chocoladerepen met 30 procent naar beneden kan halen. Is dit zoveel beter dan bestaande vervangers als stevia en tagatose?

Voelen we ons straks iets minder schuldig wanneer we een KitKat, een Lion of een pakje Smarties uit een automaat halen? Het zou kunnen, want Nestlé, de multinational die deze producten op de markt brengt, heeft een nieuwe techniek waarmee het de hoeveelheid suiker in chocolade aanzienlijk omlaag krijgt. 

Tenminste, dat moet blijken uit het eerste aangepaste product dat het op de markt brengt: de nieuwe 'Milkybar Wowsomes', een reep die vooral populair is in het Verenigd Koninkrijk en Ierland, zou 30 procent minder suiker bevatten dan het origineel. De komende weken moet de nieuwe reep in de winkelrekken van beide landen komen te liggen. "Op deze manier hopen we tegemoet te komen aan de vraag van ouders om gezonder snoepgoed", klinkt het.

Nestlé werkt al jaren aan de techniek: in 2015 begonnen laboratoria in Zwitserland en de Verenigde Staten uit te zoeken of en hoe ze suikermoleculen konden herschikken. Eind 2016 volgde een eurekamoment. Onderzoekers maakten toen bekend dat een nieuwe structuur mogelijk werd als suiker, melkpoeder en water samen in hete lucht worden gesproeid en daarna uitgedroogd. Het resultaat is een poreuze, doorlatende substantie, die sneller in de mond oplost. "Op die manier proeven mensen meer van de suiker en moeten ze minder consumeren."

Structuurprobleem

Een van de vragen die nog resten, is: waarom zou een producent jaren investeren in het ontwikkelen van een nieuwe structuur van suiker, als er al een heel gamma aan vervangers bestaat om het verlies aan zoetheid te compenseren? Denk aan aspartaam, stevia en tagatose. 

Nicholas Courant van Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, meent dat heel veel bedrijven – multinationals, maar evengoed kmo's – zoeken naar manieren om hun producten suikerarm of -vrij te maken, maar vooral ook heel veel moeite moeten doen om ze tegelijkertijd even lekker te houden. "Er is maar een heel kleine groep van consumenten die openstaat voor een andere smaakervaring in ruil voor minder suiker."

En net die smaak, daar loopt het nog altijd niet vlekkeloos. "Een product als stevia werd bijvoorbeeld een tijd geassocieerd met een bittere smaak", zegt Courant. Het is dus een hele zoektocht. En zelfs als je de juiste vervanger qua smaak vindt, dan nog is het niet voor elke voedingsproducent een oplossing. "Europese wetgeving maakt dat het gebruik van stevia bijvoorbeeld niet is toegestaan voor het maken van koekjes."

Christophe Courtin, bio-ingenieur en voedingstechnoloog aan de KU Leuven, zegt dat het verminderen van suiker niet alleen voor smaakproblemen zorgt. "Er zijn ook heel wat problemen met structuur bij gebruik van vervangers." Stel dat je als producent een quatre quarts-cake met minder suiker op de markt wil brengen, dan kun je suiker daarin niet zomaar vervangen door eender welke vervanger. "Van stevia heb je bijvoorbeeld heel weinig nodig, waardoor je massa mist." Vervangers die beter het volume van traditionele suiker benaderen, zoals bijvoorbeeld maltodextrine, polydextrose of inuline, dat uit cichorei wordt gehaald, geven dan weer een minder zoete smaak, waardoor je andere zoetstoffen moet toevoegen. "En dan hebben we het nog niet gehad over de houdbaarheid. Traditionele suiker zorgt er ook voor dat je producten langer kunt bewaren."

Zowel Courant als Courtin vinden het logisch dat bedrijven het heft in eigen handen nemen en net als Nestlé zelf op onderzoek gaan. "Als je een multinational bent, dan heb je ook de middelen en mensen waarmee dat kan", zegt Courant. Hij wijst ook op het enorme concurrentievoordeel als je een doorbraak kunt forceren. "Je hoeft je in zo'n geval niet meer op anderen te beroepen."

De 'doorbraak' van Nestlé blijkt overigens vooralsnog maar beperkt bruikbaar. Het bedrijf geeft toe dat de nieuwe vorm van suiker enkel geschikt is voor droge producten. "In drankjes zou de suiker oplossen voor je hem kunt proeven."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234