Zaterdag 27/02/2021

AchtergrondTechbedrijven

Google-moederbedrijf Alphabet boekt recordwinst, met dank aan online-advertenties

null Beeld BELGAIMAGE
Beeld BELGAIMAGE

Alphabet, het moederbedrijf van onder andere YouTube en Google, lijkt geen last te hebben van de pandemie. Opnieuw noteert de techgigant een recordwinst. Dat is vooral te danken aan de online advertentiemarkt.

Het zijn cijfers waar iedere financieel directeur alleen maar van kan dromen. Een kwartaalomzet van 56,9 miljard dollar (47 miljard euro) en een winst van 15,2 miljard. Beide groeiden fors ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar geleden. De omzet met 23 procent en de winst zelfs met een duizelingwekkende 43 procent.

Tevreden gezichten dus bij Alphabet, temeer omdat analisten met een iets minder forse groei rekening hadden gehouden. De portfolio van Alphabet is al even uitbundig, met activiteiten die zich uitstrekken van hardware, clouddiensten, besturingssystemen en diensten. Maar nog altijd is de online advertentiemarkt de kurk waarop de onderneming drijft.

Die is verantwoordelijk voor meer dan 80 procent van de omzet. Dat is overigens inclusief advertenties op videoplatform YouTube. “Onze sterke prestatie in het vierde kwartaal werd gedreven door Search en YouTube”, dat stelde financieel directeur Ruth Porat in een toelichting bij de cijfers. Zo groeide de omzet van YouTube met maar liefst 46 procent. Het aantal adverteerders verdubbelde, vooral dankzij de introductie van nieuwe advertentieformaten.

Spel met data

Samen met Facebook is Alphabet de grootverdiener op het wereldwijde internet. Ook Facebook weet steeds meer geld uit deze markt te puren, bleek onlangs uit zijn cijfers. Enerzijds omdat adverteerders nog steeds hun advertentiebudgetten richting online schuiven, maar ook omdat ze beide het spel met data uitstekend beheersen. Meer dan enig ander bedrijf kunnen Google en Facebook het juiste publiek bij een adverteerder leveren.

Maar er zijn kapers op de kust. Amazon bijvoorbeeld, dat ook steeds actiever is in deze markt. Het aandeel van Google in de wereldwijde advertentiemarkt daalt hierdoor licht. Onderzoeksbureau eMarketer schat dat dit in 2021 zal uitkomen op ongeveer 30 procent.

Analisten keken ook reikhalzend uit naar de andere gebieden waarin Alphabet actief is. Want met de moordende concurrentie op de advertentiemarkt zal het steeds lastiger worden groeicijfers te laten zien. Clouddiensten is zo’n tak van sport. Hier moet Alphabet het opnemen tegen onder meer Microsoft en marktleider Amazon. Toch waren ook hier tevreden gezichten te zien; met een omzetgroei van ruim 46 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Inmiddels zijn de clouddiensten goed voor een omzet van 3,83 miljard dollar. Klein bier vergeleken bij de advertenties, maar hier zit meer rek in.

Deze week kondigde Google een samenwerking met Ford aan op het gebied van clouddiensten. Dit betekent dat het besturingssysteem Android (vooral bekend van gsm’s) ook in alle auto’s van Ford zal komen.

Het is niet alleen maar hosanna. Op het hoofdkantoor zullen veel zorgen zijn over alle rechtszaken die lopen tegen het bedrijf. Bataljons juristen moeten een verdediging zien te verzinnen tegen aanklachten voor machtsmisbruik. Niet alleen het thuisland, ook Europa trekt de teugels flink aan: Big Tech ligt onder het vergrootglas.

Beste kwartaal ooit voor Amazon

Voor Amazon was het laatste kwartaal van vorig jaar het beste ooit. Voor het eerst was de omzet meer dan 100 miljard dollar: 125,56 miljard (dat is ruim 104 miljard euro). Het bedrijf profiteerde vooral van onlinebestellingen rond de feestdagen, en van het gegeven dat veel mensen thuis moesten blijven en winkels gesloten bleven.

Ook viel de uitverkoopdatum Black Friday in de laatste drie maanden van vorig jaar, net als Prime Day. Dat is een dag waarop Amazon korting geeft aan Prime-leden. Die werd verplaatst van juli naar oktober vanwege de Covid-19-pandemie.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234