Dinsdag 31/03/2020

Technologie

Google, Microsoft en Facebook richten organisatie op tegen angst voor kunstmatige intelligentie

AlphaGo, een computerprogramma van Google, wist begin dit jaar regerend wereldkampioen Lee Se-dol met 3-0 te verslaan in het eeuwenoude bordspel Go.Beeld AP

Technologiebedrijven passen steeds vaker kunstmatige intelligentie toe in hun diensten en producten, maar veel gebruikers en bestuurders zijn sceptisch. Nemen machines langzaam ons leven over? Om die angst weg te nemen slaan vijf van de grootste techbedrijven ter wereld, waaronder Google, Microsoft en Facebook, nu de handen ineen. Middels een gezamenlijke non-profitorganisatie willen zij het publiek beter gaan inlichten.

De organisatie is 'Partnership on AI' gedoopt en wordt voorgezeten door Eric Horvitz, de topman van Microsofts onderzoeksafdeling, en Mustafa Suleyman, mede-oprichter van Google's dochteronderneming DeepMind, dat onderzoek doet naar zelflerende computersystemen. Het bestuur telt in totaal tien leden. Dat hebben de deelnemende bedrijven donderdag bekendgemaakt.

Ook Amazon en IBM doen mee aan het project. De deelnemende partijen zullen niet alleen het grote publiek voorlichten, maar ook informatie met elkaar delen over de manier waarop slimme computers het beste verder ontwikkeld kunnen worden. Dat is opmerkelijk, omdat zij ook op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) grote concurrenten van elkaar zijn. De organisatie roept ook andere techbedrijven op om zich aan te sluiten. Er zouden ook gesprekken worden gevoerd met Apple, maar de smartphonemaker heeft nog niet besloten of het wil meedoen.

Echokamer van angst

In een telefonische persconferentie, bijgewoond door techsite The Verge, zei Suleyman waarom het samenwerkingsverband zo belangrijk is. "De positieve impact van kunstmatige intelligentie zal niet alleen afhangen van de kwaliteit van onze algoritmen, maar ook van de mate waarin erover wordt gediscussieerd." Volgens zijn medevoorzitter Horvitz worden de gevaren van AI schromelijk overschat, wat leidt tot een "echokamer van angst".

Juist door de toenemende integratie van kunstmatige intelligentie in alledaagse producten, van auto's tot koelkasten en thermostaten, hebben de techbedrijven belang bij een "beter begrip" van deze technieken. Ze willen de bestaande angst bij consumenten wegnemen. Tegelijkertijd hopen ze dat overheidsorganen hierdoor minder sceptisch worden zodat de kans op regelgeving die een belemmering vormt voor de verdere ontwikkeling van kunstmatige intelligentie, wordt verkleind.

De samenwerkende organisaties benadrukken dat de nieuwe organisatie op geen enkele wijze zelf macht uitoefent. Suleyman: "We zijn hier om van elkaar te leren over de dingen die wel en niet goed werken, en om openheid te geven over de problemen waar we zoal tegenaan lopen."

Belangen

Het klinkt Jeroen van den Hoven, hoogleraar Kunstmatige Intelligentie aan de TU Delft, allemaal nog niet bepaald als muziek in de oren. "The Devil is in the details. Het klinkt allemaal heel nobel, maar het hangt er maar net vanaf wat ze hiermee gaan doen. Dat valt nog niet echt op te maken uit de informatie die ze tot nu toe hebben vrijgegeven. Ze zeggen dat het niet hun bedoeling is om de politiek te beïnvloeden, maar dat moet ik nog maar zien. De belangen voor de betrokken bedrijven zijn groot."

Daar komt nog bij dat het niet duidelijk is wie de nieuwe organisatie gaat controleren. "Het blijkt al moeilijk genoeg om grote bedrijven als Google en Facebook individueel aan het lijntje te houden. Hoe moet dat dan als ze gaan samenwerken? De organisatie geeft de betrokken bedrijven wellicht de mogelijkheid om relevante gebruikersdata met elkaar te delen. En ze hebben daar niet bepaald een goede track-record, zoals bijvoorbeeld de recente Duitse boete voor Facebook laat zien."

Ondertussen kan het nieuwe project de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie wel verder versnellen, verwacht de Nederlandse hoogleraar. "Dat gaat sowieso al steeds sneller en het delen van relevante informatie zal dit proces alleen nog maar verder versnellen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234