Donderdag 28/05/2020

technologie

Google-computer leert zichzelf in vier uur schaken en verslaat 's werelds beste schaakcomputer

Beeld AFP

Vier uurtjes. Meer had een afstammeling van het kunstmatig intelligente programma AlphaGo niet nodig om ’s werelds beste schaakcomputer te verslaan. 

De software, ontwikkeld door Google-dochter DeepMind, was de dag begonnen met nul kennis over het schaakspel. Maar nadat het de regels had doorgrond en een paar uur tegen zichzelf had gespeeld, wist AlphaZero, zoals het programma nu heet, het open source schaakalgoritme Stockfish te verslaan.

Vorige maand had de software zichzelf het spel Go aangeleerd en was vlug beter dan de beste menselijke spelers te wereld. En zichzelf. Nieuw aan de laatste versie is dat het voor een bredere toepassing kan worden ingezet dan één bepaald spel. In een paar uurtjes leerde AlphaZero ook nog de Japanse schaakvariant Shogi.

Overigens moeten de makers van AlphaGo/Zero zich misschien ook wel zorgen gaan maken over hun baan, want gisteren werd bekend dat een andere Google-dochter (Google Brain) een AI-systeem hebben ontwikkeld dat zelf weer AI-systemen bouwt, en dat klaarblijkelijk beter doet dan mensen. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234