Dinsdag 25/06/2019

Gewicht verliezen? 7 fouten die veel lopers maken

Beeld THINKSTOCK

Wil je graag wat gewicht kwijt en ben je daarom begonnen met lopen? Dan ben je goed bezig. Lopen is immers de ideale sport om die overtollige kilo's vaarwel te zeggen. Al zijn er wel enkele valkuilen die het gewichtverlies bemoeilijken, waar je op moet letten.

Je telt je calorieën verkeerd
Het is waar dat je met lopen best wat calorieën verbrandt, gemiddeld zo'n 50 tot 60 per kilometer. Maar we denken al snel dat we veel meer verbrand hebben dan in werkelijkheid het geval is. Daardoor durven we meer te snacken dan we anders gedaan hadden. Probeer dat in het vervolg te vermijden door het aantal verbrande calorieën beter bij te houden, bijvoorbeeld met behulp van een app of GPS-horloge.

Je eet te weinig vet
Voel je je onoverwinnelijk met je droge toast, plat water en salade van rauwe groenten? Helaas, zo makkelijk is het niet. Je lichaam heeft immers vet nodig om vitamines te kunnen opnemen en je hongergevoel te reguleren. Vetten worden namelijk trager opgenomen dan proteïnes en koolhydraten, waardoor je minder snel weer hongerig bent. Maar liefst 20 tot 30 procent van je dagelijkse calorieën zou uit vet moeten bestaan om je lichaam van voldoende brandstoffen te voorzien. Probeer daarbij echter wel om voornamelijk onverzadigde vetten in te nemen, die vind je onder andere in avocado's, olijfolie en noten, en zijn een stuk gezonder.

Je loopt op een lege maag
Je hebt het vast al eens gehoord: als je gaat lopen zonder te ontbijten, verbrandt je lichaam meteen vet. Helaas werkt dat niet helemaal zoals je zou willen. In plaats van meteen vet te verbranden, gebruiken je spieren eerst de koolhydraten die in je spieren zijn opgeslagen als glycogeen. Wanneer die koolhydraten opraken en je lichaam vet begint te verbranden, zal je energie dalen, waardoor je moet vertragen en minder calorieën verbrandt dan wanneer je eerst goed had ontbeten. De volgende keer eet je beter een kleine snack voor je je loopschoenen aantrekt. Een banaan met wat pindakaas en een groot glas water een uur voor je vertrekt, kunnen wonderen doen.

Niet voldoende eten na het lopen
Wanneer je terugkomt van het lopen, hebben je spieren al het glycogeen dat ze nodig hebben opgebruikt en zijn ze hongerig. Het probleem is dat je dat zelf waarschijnlijk niet voelt. Integendeel, in de meeste gevallen zorgt een rondje lopen er net voor dat je minder honger hebt. Maar als je lichaam zich na een tijdje realiseert dat je glycogeenvoorraad laag is, zal je net nog meer honger krijgen dan voordien, wat maakt dat je in de meeste gevallen meer eet dan je anders gedaan had. Probeer dus binnen het uur na het lopen iets kleins te eten.

Je drinkt te veel sportdrankjes
Kan jij niet zonder je flesje Aquarius wanneer je gaat lopen? Dan zou het wel eens kunnen dat je meer calorieën binnenkrijgt dan je nodig hebt. Calorieën van sportdrankjes en energierepen kunnen al snel oplopen, en doen niet echt veel om de honger te onderdrukken. Als je minder dan 60 minuten loopt, hou je het beter bij water. Loop je langer? Neem dan één flesje sportdrank of één energiereep mee.

Je wil te snel resultaten zien
Steek het maar op al die fantastische transformatie foto's en televisieprogramma's, maar te snel te veel resultaat willen zien werkt ontmoedigend en kan ervoor zorgen dat je je plannen net sneller weer opbergt. Probeer voor kleine veranderingen te gaan, zoals iedere ochtend een gezond ontbijt of door een ongezonde snack te vervangen door een appel. Het lijkt misschien niet veel, maar het werkt.

Wees realistisch
Het is nu eenmaal zo: als je zwaarder bent, verbrand je meer calorieën, zelfs in rust. Daarom zullen meer zwaarlijvige mensen sneller resultaat zien dan anderen. Naarmate je meer afvalt, zal je lichaam zich aanpassen en zo - helaas - minder calorieën verbranden. De routine die eerst goed werkte, zal je na verloop van tijd dus moeten aanpassen. Een richtlijn: iedere keer dat je 10 tot 15 procent van je lichaamsgewicht verliest, moet je je dagelijkse calorie inname aanpassen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden