Dinsdag 18/06/2019

Games

Games als scheurkalenderblaadjes: “Iets om ‘s morgens je dag mee in gang te zetten”

Een – jazeker – boekverbranding in 'Bonfire of the Vanities'. Beeld Meditations

Eén extreem kort videospelletje per dag om te spelen op de laptop, met de bedoeling de speler een kort moment van inzicht, plezier of ontroering te leveren. Dat is de bedoeling van Meditations, een interactief kunstproject waarvoor de Nederlandse gamemaker Rami Ismail de hulp inriep van meer dan 350 gamedesigners van over de hele wereld.

Eergisteren was het een spelletje dat leek op een ruwe, blokkerige consolegame uit de vroege jaren 80, en waarin de speler gesluikstort afval moest opruimen. Gisteren nam de speler deel aan een boekverbranding, in een al wat moderner gestileerde fantasiewereld. Het zijn maar twee van uiteindelijk 365 extreem korte videogames die tot het einde van dit jaar zullen verschijnen op de site http://meditations.games. De Nederlandse gameontwerper Rami Ismail bracht daarvoor minispelletjes van gamemakers van over de hele wereld bij elkaar.

De bedoeling van zijn digitale kunstproject is de speler heel eventjes een dagelijks moment van inzicht, bezinning, ontroering of plezier te leveren. Zoals de kattebelletjes op de achterkant van de blaadjes in een scheurkalender. “Of een kruiswoordpuzzel in de krant”, zegt Ismail. “Iets om ’s morgens je dag mee in gang te zetten, daar komt het op neer. Sommige van de games gaan over heel pertinente dingen, zoals het uitstrooien van de as van je overleden moeder. Maar andere draaien puur om plezier. Wat we met dit project willen laten zien is dat videogames een brede waaier aan gevoelens kunnen losweken.”

Gamemaker Rami Ismail. Beeld Vlambeer

Iedereen gamemaker

De gamedesigners creëerden de games volgens een handvol strikte richtlijnen: ze moesten speelbaar zijn met alleen toetsenbord en aanraakpad of muis, mogen niet langer duren dan vijf minuten, en min of meer te maken hebben met een specifieke dag waarop ze zullen worden gelanceerd op het platform. Een paar regels inleidende tekst mocht, maar geen tekst of menu’s in de games zelf: die moesten, in de puurheid van hun spelmechaniek, voor zich spreken. De game van gisteren is ook vandaag niet meer speelbaar, al staat het de gamemakers wel vrij om ze achteraf zelf te delen (heel wat ex-Meditations-games staan bijvoorbeeld op itch.io, een onlineplatform voor onafhankelijk ontwikkelde videospellen).

Designers die de eerste Meditations-games van de afgelopen weken hebben gemaakt, werkten de afgelopen jaren mee aan min of meer bekende artistieke games als Where the Water Tastes Like Wine en Through The Woods. Ze komen vooral uit het zogenaamde indie-circuit in de videogame-industrie: een kleine maar hechte gemeenschap van gameontwerpers die de afgelopen tien jaar artistieke lowbudgetgames zijn beginnen te maken. “Maar er zitten ook mensen tussen die meewerken aan grote blockbustergames als Destiny”, zegt Ismail. “Evengoed zijn er gamemakers die hun debuut hebben gemaakt op Meditations. De mogelijkheden om een game te maken zijn vandaag voorhanden voor iedereen. Iedereen kan een gamedesigner zijn.”

'(Re)birthday': een eenvoudige, symbolische game waarin een 'wedergeboorte' wordt gevierd met kaarsen die de speler moet verzamelen. Beeld Meditations

Games met gevoel

Ismail zelf is in ieder geval wel een erg bekende naam in dat indie-circuit. Samen met collega Jan-Willem Nijman maakt hij games onder het label Vlambeer, waaronder hij publiekslievelingen als Super Crate Box (2010), Ridiculous Fishing (2013), Luftrausers (2014) en Nuclear Throne (2015) uitbracht. Het idee dat games een artistiek medium kunnen zijn is nog relatief nieuw, maar met projecten als Meditations wil hij dat breder trekken. “In de jongerencultuur hoeven we niet meer uit te leggen dat games een medium zijn dat geschikt is voor artistieke expressie”, zegt Ismail. “Met Meditations probeer ik dat soort ervaring ook op een gestructureerde manier te brengen naar zij die het nog te eng vinden om games als kunst te zien. Maar nog eens: als je je er alleen maar mee vermaakt, is het voor mij ook goed.”

Een naamloze opruimgame van de Amerikaanse gamedesigner Laura Michet. Beeld Meditations
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden