Zondag 25/08/2019

Gaming

Gamen om te overleven: waarom Fortnite het zo goed doet

Door je op tijd en stond te verstoppen, of te schuilen in je eigen ontworpen torens, kan je al een heel eind geraken in de game. Beeld Fortnite Battle Royale

Oorspronkelijk vocht je in Fortnite tegen monsters, maar sinds vorig jaar de gratis 'Battle Royale'-versie uitkwam is het spel uitgegroeid tot een wereldwijd fenomeen. Wat maakt de game tot zo'n succes? 

Het competitieve overlevingsspel start door 100 spelers virtueel tegelijkertijd te droppen op een fantasie-eiland. Hunger Games-gewijs doodt jouw personage alle andere spelers tot je als enige overblijft. Het spel duurt enkele seconden tot gemiddeld een kwartier. Er bestaan ook versies waarin je het in duo of kwartet opneemt tegen respectievelijk 50 of 25 andere teams. 

Fortnite is een ware rage. Op de eerste zondag van februari werd een record gemeten van 3,4 miljoen mensen die tegelijkertijd de game aan het spelen waren. Nog zo'n goeie 150.000 mensen keken daarbij wereldwijd toe via videoplatformen zoals YouTube of Twitch. "Het is volgens mij de populairste game van het moment" zegt Randy Van Asch, eindredacteur van gameforum 9lives. "De cartooneske stijl en bijbehorende geluidseffecten zorgen dat het spel niet te rauw overkomt." Ook gaming influencer Kastiop, alter ego van de negentienjarige Hasselaar Kacper Przybylski, merkt dat zijn Fortnite-video's drukker bekeken worden op YouTube. "Ik probeer dagelijks een video te maken", zegt hij. Dat vertaalt zich in de statistieken: één miljoen maandelijkse kijkers dikken stilaan aan tot twee miljoen. 

Het spel is gratis maar de makers verdienen wel geld aan zogenaamde 'microtransacties' waarbij je bijvoorbeeld betaalt voor de uitrusting voor je personage en aan de verkoop van premiumabonnementen. "Ik heb er tien euro aan uitgegeven. Je geld zorgt er echter niet voor dat je betere wapens krijgt of beter scoort in het spel. Wat je aanschaft, is louter cosmetisch. Zelf heb ik bijvoorbeeld zo’n regenboog glider waarmee ik me toch kan onderscheiden van andere spelers" zegt Christophe 'Praga' Philips, hoofdredacteur van 9lives en een fervent Fortnite Battle Royale-speler. Betere wapens en extra personages zitten dan weer wel in de premiumabonnementen, waarbij een speler het niet tegen andere spelers opneemt, maar tegen computergestuurde vijanden. 

Philips ziet een aantal redenen voor het succes van de game. "Het evenwicht tussen competitiviteit in het spel en creativiteit bij het bouwen, spreekt spelers aan. Door je op tijd en stond te verstoppen, of te schuilen in je eigen ontworpen torens, kan je al een heel eind geraken in de game." Typisch verslavende elementen zoals leaderboards, weekly challenges en ervaringspunten moeten ervoor zorgen dat de spelers niet afhaken. Nieuwe bouwstenen worden wekelijks aan de game toegevoegd, wat zeldzaam is voor een gratis game. Ook Kastiop heeft lovende woorden voor de makers: "Honderd spelers tegelijkertijd laten spelen vraagt veel vermogen. Tot nu toe was er geen enkel bedrijf dat zo'n spel zodanig goed kon uitwerken zonder fouten." 

Doctoraatsstudent Lars de Wildt (KU Leuven) doet onderzoek naar game studies en ziet een mogelijke verklaring waarom de game ook heel wat meisjes aanspreekt. "In China bestaat een League of Legends-achtig spel, een genre dat vooral mannen aanspreekt, maar dat populair is bij meisjes door zijn multiplatform-karakter. Zij spelen liever op console of op de iPad dan op de computer." Fortnite heeft dat goed begrepen. Naast Windows is het spel beschikbaar voor PlayStation, Xbox en binnenkort alle mobiele apparaten. 

Hoeveel Fortnite juist opbrengt, is niet duidelijk, maar uitbrengen van de game voor iOS en Android zal wellicht de omzet de hoogte injagen. Een voor mobiele apparaten beschikbare game zoals Candy Crush haalt in de VS alleen al meer dan 1,5 miljoen dollar (1,2 miljoen euro) per dag op dankzij minitransacties. Paradoxaal genoeg brengen gratis games dus heel wat geld in het laatje. "We vergeten vaak dat games big business zijn in het medialandschap. Een spel overtreft soms de omzet van een film of muziekalbum", besluit de Wildt. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden