Vrijdag 03/04/2020

Technologie

Gamen om niet te vergeten: nieuw computerspel vertelt waargebeurde oorlogsverhalen

Brukel.Beeld rv

De oorlogsverhalen van zijn grootmoeder zijn te waardevol om verloren te laten gaan, vond Bob De Schutter.  Om dat te vermijden gooit hij ze in een computergame. ‘Brukel’, zoals het spel heet, kan dit weekend het grote prijsbeest worden op de Belgian Game Awards. 

Urenlang vertelde Bie Verlinden haar kleinkinderen over de oorlog en hoe ze die als klein meisje had beleefd. Verhalen over hoe haar geboortestad Geel plots in een slagveld veranderde. Herinneringen aan de Duitse bezetting en de gruweldaden van de nazi’s die dreigden om Bie en haar familie levend te verbranden. “Het was haar manier om mijn broer en mij duidelijk te maken hoe goed we het hadden”, vertelt haar kleinzoon Bob De Schutter. De verhalen van zijn grootmoeder bleven aan de ribben plakken en toen Bob, die ondertussen in Miami aan de slag was als professor game design, inspiratie zocht voor een nieuw computergame kwamen de oorlogsherinneringen van Bie weer bovendrijven.

“Ik ben naar België gevlogen om mijn grootmoeder, die ondertussen 92 jaar was, te interviewen. Dat leverde een hele reeks verhalen op die het vertrekpunt voor het spel vormen. In Brukel – genoemd naar de straat waar Bie destijds woonde – ga je op ontdekking in de hoeve van de familie Verlinden. Door in te zoomen op bepaalde objecten kreeg je de daaraan verbonden verhalen te horen. Verteld door Bie zelf en voorzien van Engelstalige ondertitels voor wie minder thuis is in het Kempische dialect. In een volgend level schakelt het computerspel een versnelling hoger en kom je als speler midden in het oorlogsgeweld terecht. Opnieuw door Bie zelf voorzien van het nodige commentaar. 

Bob De Schutter en zijn grootmoeder Bie Verlinden.Beeld rv

Grote ambities had De Schutter aanvankelijk niet. “Ik wou vooral de verhalen van mijn grootmoeder bewaren en een goede manier vinden om er bijvoorbeeld in het onderwijs iets mee te doen. Aanvankelijk was ik dan ook van plan om Brukel gratis aan te bieden. Tot iemand uit de game-industrie me zei: ‘Als je dat doet zal niemand je spel ooit spelen’. (lacht) Mensen hechten nu eenmaal geen waarde aan dingen die ze gratis krijgen.” 

Veredelde smartphones

De Schutter lanceerde Brukel op de online gamessite Steam en daar maakte het een opgemerkte entree. Het spel werd bedolven onder de positieve recensies en gamers wereldwijd lieten weten geraakt te zijn door wat zich op hun scherm afspeelde. “Mensen zijn het niet gewoon om in een game op verhalen te stoten die echt zijn”, probeert De Schutter dat fenomeen te verklaren. “Heel persoonlijke verhalen bovendien. Brukel opent een venster dat het mogelijk maakt om binnen te kijken in de ziel van een persoon. En omdat je die verhalen in zo’n spel echt beleeft komt dat veel directer binnen dan wanneer je ze in een boek zou lezen of in een beeldfragment zou zien.”

De reacties op zijn computerspel doen De Schutter dromen van meer. “De grote uitdaging blijft om Brukel in het onderwijs ingang te doen vinden. Omdat ik er van ben overtuigd dat het ook daar een impact kan hebben. Die oorlogsverhalen zijn ook vandaag nog heel belangrijk. Wanneer je als zestienjarige naar Breendonk of Auschwitz gaat dan is dat echt een wake-upcall. Maar dat soort uitstappen zijn niet voor elke school een optie. Een spel als Brukel maakt het mogelijk die verhalen overal ter wereld op een heel directe manier in de klas te brengen.” Alleen blijkt dat technisch nogal ingewikkeld. “In de Verenigde Staten, maar ook steeds vaker bij ons, wordt er in de klas met Chromebooks van Google gewerkt. Heel basic computers die eigenlijk niet veel meer zijn dan veredelde smartphones. Je kan een spel als Brukel niet op zo’n ding draaien. Dat zet voorlopig een rem op de ontwikkeling.” 

Een screenshot uit de game Brukel.Beeld rv

Oproep

Ondertussen probeert De Schutter zo veel mogelijk mensen te overtuigen van de mogelijkheden van games bij het bewaren van herinneringen. “Ik heb in het kader van mijn onderzoek naar game-toepassingen bij oudere doelgroepen heel veel vijftigplussers geïnterviewd. Dat heeft me geleerd dat iedereen, op zijn manier, levenswijsheid opbouwt. Of je nu een universiteitsprofessor, een trucker of een leerkracht bent, iedereen heeft een schat aan kennis opgedaan. Het zou toch jammer zijn mocht dat allemaal verloren gaan? Mijn grootmoeder leeft gelukkig nog, maar als ze ooit komt te sterven zal Brukel er wel nog altijd zijn. Zo’n game is iets waar je de rest van je leven iets aan hebt.”

Daarom is Brukel ook een soort oproep, vertelt De Schutter. “Ik heb dat spel nooit gemaakt om prijzen te winnen. Het is niet moeilijk om een game te maken die technisch veel knapper in elkaar zit. Het gaat me vooral om impact. Ik hoop dat Brukel een eerste stap kan zijn in wat misschien wel een nieuw game-genre wordt.” Een naam voor dat genre heeft De Schutter al: gaminiscing, een samentrekking van reminiscing (herinneren) en gaming. “Tegenwoordig is een game maken – letterlijk – kinderspel. Op een platform als Twine kan je heel makkelijk een simpel, tekst-gebaseerd game in elkaar flansen. Laat ons op die manier, collectief de geschiedenis van de mensen die we graag zien in beeld brengen. Wanneer er elk jaar tien mensen beslissen om een spel als Brukel te maken, dan hebben we binnen tien jaar honderd games die onze geschiedenis tot leven brengen.” 

1UP

Van vrijdag 21 tot zondag 23 februari 2020 vindt in Kortrijk Xpo de tweede editie van 1UP plaats, een driedaags game-evenement. Op vrijdag verzamelt 1UP Conference een indrukwekkend aantal internationale sprekers uit de gamingindustrie. ‘s Avonds staat de uitreiking van de Belgian Game Awards op het programma. Zaterdag en zondag opent 1UP de deuren voor het brede publiek. Je kan er proeven van de nieuwste ontwikkelingen op vlak van augmented en virtual reality, deelnemen aan e-sports toernooien of in een andere wereld binnenstappen in de cosplay-area. 

Tickets en info op 1up-conference.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234