Woensdag 23/10/2019

Games

Gamemakers creëren nieuwe spellen voor Atari 2600 en Commodore 64

Beeld rv

Terwijl de rest van de videogame-industrie zich constant richt op nieuwer en beter, is er in de marge ervan een aandoenlijke cottage industry ontstaan van gamemakers die net de andere kant opgaan. Ze creëren nieuwe games voor oude consoles en huiscomputers als de Atari 2600 en Commodore 64, en vonden daar nog een enthousiast nichepubliek voor ook.

Christian Gleinser vond dat er te weinig multiplayergames voor vier spelers waren op de Commodore 64. Dus maakte hij er zelf een. Na een kleine maand programmeren was Shotgun klaar, een schietgame waarin vier spelers door een labyrint moeten hollen, zo snel mogelijk een machinegeweer grijpen, en daarna loos gaan op elkaar. Nu moet u weten dat de Commodore 64 een toestel is dat al sinds de late jaren 80 niet meer wordt verkocht. Maar een klein publiek van enthousiastelingen bleef, tot op de dag van vandaag, rammelen op die oude computer. "Het was mijn allereerste computer, en ik ben er nog altijd gek op", zegt de Duitser. "En ik ontdekte, op speciale bijeenkomsten en online, een kleine groep anderen die ook nog steeds die affectie hebben. Er is een scene van enthousiastelingen voor games als deze."

Meer dan u denkt

Een nieuwe game voor een oude console maken, een toestel dat veel meer ex-gebruikers dan actuele gebruikers heeft, lijkt een wat overtrokken hobbyproject. Maar Gleinser is lang niet de enige: in de vroege jaren 2000 ontstond er een nichepubliek van retrogamers die hun oude computer of console weer van onder het stof haalden, en sindsdien zijn er toch al een duizendtal nieuwe spellen voor op de markt gekomen. 

Recentelijk verscheen bijvoorbeeld het ruimteschietspel Rebooteroids voor de Atari Lynx, een zakspelconsole die in de vroege jaren 90 al uit de handel ging. Het platformspelletje Uwol Quest for Money verscheen eerder vorig jaar voor de Sega Mega Drive (al niet meer in de handel sinds 1997). Het verkenningsspel Oubliette kwam afgelopen zomer uit voor de Commodore Amiga, een toestel dat ook alweer een kwarteeuw niet meer in gebruik is. Het fantasyspel A Prelude to Chaos kwam ongeveer terzelfder tijd op de markt voor de Amstrad CPC, een huiscomputer uit de jaren 80. En met Merry Christmas from Horace maakte de Britse programmeur Steve Broad nog eens een game voor de eighties-huiscomputer ZX Spectrum. Broad lanceerde de game afgelopen december, en ondertussen werd hij al zeshonderd keer gedownload, zegt de maker.

Beeld rv

'Freemium'-model

Net als Gleinsers Shotgun, en bij uitbreiding het hele recente lijstje van retrogames voor oude consoles, werd Merry Christmas from Horace door één enkele programmeur in elkaar gestoken. Net zoals de allereerste games uit het tijdperk waaraan de game een soort hommage is, en waarin er niet zo'n groot verschil was tussen computergebruikers en degenen die de software ervoor maakten: zowel maker als consument waren hobbyisten. "In 1982, toen de ZX Spectrum in huiskamers stond, was het heel normaal dat een gewone computergebruiker ook een beetje kon programmeren", zegt Broad. "Ik vind het jammer dat die traditie eruit is, want programmeren houdt je brein scherp."

Hedendaagse retrogames worden meestal in een tweeledig model aan de man gebracht. Een gratis versie kan gewoon worden gedownload van de website die de makers er zelf voor hebben opgezet, zodat ze met emulatiesoftware (programma's die het besturingssysteem van die oude consoles en computers 'nabootsen') kan worden gespeeld op een gewone computer van vandaag. Maar een goed deel van de ontwikkelaars heeft ook een 'boxed version' gemaakt, op een oude diskette of een printplaat die door gespecialiseerde fabrikanten worden gemaakt, en ingepakt in een fraai vormgegeven kartonnen doos. Gleinser verkocht er zo bijvoorbeeld al een vijftigtal, aan ongeveer twintig euro per stuk. "Rijk zal ik er nooit van worden, maar ik ben blij met het resultaat", zegt Gleinser. "Het is een kleine niche, maar ze bestaat wel uit enthousiaste spelers: ik heb niet het gevoel dat ik in de woestijn sta te roepen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234