Zondag 20/10/2019

Social media

‘Fortnite’ wordt een sociaal netwerk

Screenshot uit 'Fortnite'. Beeld Epic Games

Met de overname van het bedrijf achter videochatapp Houseparty zet Fortnite een nieuwe stap. De onlinegame wil een volwaardig sociaal kanaal voor jongeren worden.

Wat moet het bedrijf achter de grootste videogame op de planeet met een videochatapp voor jongeren? Epic Games, het Amerikaanse bedrijf achter videogamesensatie Fortnite, vertelde niet wat het van plan is met Houseparty, een videochatapp die in 2016 werd opgericht en in drie jaar tijd groeide naar een publiek van 35 miljoen gebruikers. Maar dat de overnemer synergiemogelijkheden ziet, blijkt uit het persbericht dat Epic Games uitstuurde: “door samen te werken kunnen we nog plezierigere, gedeelde ervaringen aanbieden dan we afzonderlijk zouden kunnen”, stelt CEO Tim Sweeney.

Van game tot platform

Er werden geen bedragen genoemd, maar de oprichters van Houseparty kregen eind 2016 een bedrag van 46 miljoen euro toegestopt van durfkapitaalfonds Sequoia Capital. Met dit soort overnames maken zulke fondsen een zogeheten exit met winst. Een paar tientallen miljoenen euro’s dus, voor een sociaal netwerk dat eigenlijk aan het afkalven is: tijdens de twee eerste maanden van dit jaar daalde het aantal nieuwe Houseparty-gebruikers naar 2,3 miljoen, van 3,7 miljoen eind vorig jaar.

Houseparty is gericht op het snel opzetten van videochats in groep via de selfiecamera van de smartphone of de webcam van de laptop. Vooral het gebruiksgemak van de app viel op: gebruikers die zien dat twee of meer van hun vrienden aan het videochatten zijn, kunnen meteen mee in het gesprek vliegen. De app werd snel populair onder tieners, een demografische doelgroep die ze min of meer gemeen heeft met Fortnite

Epic Games, denkt Joost Van Dreunen, professor videogamebusiness aan de universiteit van New York, doet er momenteel alles aan om voort te bouwen op die doelgroep. “Het is duidelijk dat ze Fortnite nu als een platform zien”, zegt hij. “Epic heeft 1,1 miljard euro aan extern kapitaal opgehaald dankzij het succes van Fortnite, om dankzij dit soort strategische overnames verder die weg in te slaan.”

Schieten blijft de boodschap in 'Fortnite'. Maar het wordt ook meer en meer een platform waar jongeren met elkaar communiceren. Beeld Epic Games

Volgende stap

Een vijftal jaar geleden was Fortnite nog een game waarop eigenlijk alleen de ontwikkelaar zelf zat te wachten. Epic werd eerst in de videogame-industrie bekend als maker van de Unreal Engine, een brok software die het bedrijf ‘verhuurt’ aan andere spelmakers om de 3D-wereld en de fysica in hun games te regelen. Fortnite, een van de eigen producties die Epic creëerde als uithangbord voor Unreal, werd echter in één klap extreem populair toen de designers er het concept van de Battle Royale op toepasten: honderd spelers worden op een virtueel eiland gedropt om elkaar overhoop te schieten, de laatste die blijft rechtstaan wint.

De game heeft vandaag 250 miljoen geregistreerde gebruikers. Dankzij Fortnite is Epic Games een van de grootste videogamebedrijven wereldwijd: het is qua marktwaarde – 13 miljard euro volgens studiebureau CB Insights – de derde grootste Amerikaanse videogamefabrikant, na Activision Blizzard (31 miljard euro) en Electronic Arts (24,5 miljard euro).

En nu, denkt Van Dreunen, wil het die pijlsnelle groei verder verzilveren in de bredere context van een sociaal medium. Er wordt al eventjes op gewezen dat Fortnite dat in wezen al is: een medium dat – zie de dansjes en konijnenpakjes – een eigen gebruikerscultuur heeft ontwikkeld en ook populair is bij meisjes. “Epic is overduidelijk verder aan het kijken dan alleen maar games”, zegt Van Dreunen. “Het wil een amalgaam van toepassingen uitbouwen, manieren waarmee een jong publiek digitaal ervaringen met elkaar kan delen.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234