Vrijdag 10/04/2020

Interview

Fietspaden ijsvrij houden, moeilijker dan je denkt

Beeld © Eric de Mildt

"Wie fietst, neemt deel aan een loterij." De Fietsersbond is boos omdat veel fietspaden bedolven zijn onder een dikke laag ijs. Ilse Luypaerts van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) erkent het probleem.

Sneeuw, vorst en ijzel: de eerste sneeuwval van deze winter levert naast pret ook wat ongemak op. Vooral op fietspaden is het dezer dagen glibberen en glijden. Sommige paden liggen er haast smetvrij bij, terwijl anderen bedolven zijn onder een dikke laag ijs. "Wie fietst, neemt deel aan een loterij. Je weet nooit of je fietspad berijdbaar zal zijn", zegt Roel De Cleen van de Fietsersbond. Zijn fietsers dan geen prioriteit voor Vlaanderen?

Ilse Luypaerts: "Toch wel. De voorbije dagen hebben we extra aandacht besteed aan de fietspaden. Privéaannemers, die in opdracht van de overheid strooien, krijgen van ons de taak om zowel de autobaan als het fietspad te ruimen. Die wegen worden dus op hetzelfde moment aangepakt. Aan de reacties te horen, appreciëren fietsers dat."

Toch is het contrast groot tussen de piekfijne autobaan en het smerige fietspad.
Luypaerts: "Ja, dat komt omdat sneeuwruimers de sneeuw naar de kant van de weg duwen, waar die blijft liggen. Vaak zorgen wind en auto's ervoor dat die sneeuw uiteindelijk op de fietsbaan belandt. Dit weekend stond er een strakke wind, waardoor veel weggeruimde sneeuw op de fietspaden is beland. Helaas kunnen we daar weinig aan veranderen. Andere landen kampen met hetzelfde probleem."

Kunt u die sneeuwsmurrie niet wegruimen voordat ze aanvriest?
"Fietspaden worden met een klein wagentje bestrooid, en dat gaat trager dan met een vrachtwagen. Bovendien moet strooizout 'ingereden' worden om de dooifunctie te activeren. Het volstaat niet om zout te strooien, het moet ook in de sneeuw of het ijs worden gedrukt. Zaterdag waren er redelijk weinig mensen op pad, waardoor het strooizout op sommige plaatsen wat later in werking is getreden. Vergelijk het met de linkerrijstrook, die ook vaak minder berijdbaar is omwille van dezelfde reden."

"Tegenwoordig experimenteren we volop met pekel in plaats van strooizout. Doordat het zout daarbij al is opgelost in water, werkt het beter en sneller. Het is de bedoeling dat die pekelsproeiers binnenkort overal worden gebruikt op de fietspaden."

Dat zei voormalig minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) drie jaar geleden ook al. Waarom gaat het zo traag?
"Zo'n sproeier kost 25.000 euro, dat is vrij duur. We hebben we nog maar vier exemplaren kunnen aankopen voor heel Vlaanderen."

Vandaar die 'loterij' zoals de Fietsersbond het noemt?
"Ja, het valt mij op dat er een groot verschil is tussen gewestwegen en gemeentewegen. De fietspaden van gewestwegen liggen er doorgaans goed bij, wat niet van alle gemeentewegen kan worden gezegd. Dat contrast is een gevolg van het feit dat er verschillende wegbeheerders zijn in Vlaanderen. Die versnippering maakt een centraal gecoördineerde strooi-actie onmogelijk."

Pleit u dan om alle wegen onder Vlaamse bevoegdheid te plaatsen?
"Nee, dat niet. Maar ik roep alle gemeenten op om hun fietspaden zo goed mogelijk te ruimen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234