Maandag 21/10/2019

Toekomst

Facebook wil dat je het leven bekijkt door zijn slimme bril. Maar er zijn nog kapers op de kust

Tijdens de ontwikkelaarsconferentie F8 van Facebook in 2017 lichtte CEO Mark Zuckerberg al een tipje van de sluier van hoe zijn bedrijf zou inzetten augmented reality. Nu zou Facebook effectief aan een slimme bril werken. Beeld AFP

Facebook mikt op een slimme bril die vanaf 2023 de smartphone moet vervangen. Het zou daar zelfs de hulp voor inschakelen van het bedrijf achter Ray-Ban. Mark Zuckerberg is niet de enige die zwaar investeert in de technologie. Kan de slimme bril de smartphone vervangen?

“We weten allemaal waar dit uiteindelijk moet eindigen”, zei Mark Zuckerberg in 2017 tijdens de ontwikkelaarsconferentie F8 van Facebook. Hij had het toen over augmented reality (AR)-technologie. “We gaan allemaal een bril en contactlenzen dragen, die op het eerste gezicht normaal lijken, maar waarmee we extra digitale informatie kunnen toevoegen aan de echte wereld.” Achter hem, op het metersgrote scherm, was een bril te zien. Als je door de glazen keek, zag je een schaakspel staan. Keek je over de bril, was het schaakspel weg.

Met andere woorden: met zulke brillen of lenzen zal je kunnen schaken aan de eettafel zonder dat er een fysiek schaakspel aanwezig is. Maar ook een dure televisie kopen kan met zo’n bril overbodig worden. Want waarom zou die bril de nieuwste Netflix-reeks niet gewoon in de bril afspelen, waardoor het lijkt dat die op de muur in de living geprojecteerd wordt?

De belofte van AR-technologie spreekt niet alleen tot de verbeelding, er valt in de toekomst ook veel geld mee te verdienen. Als we de voorspellingen van analysebureau Statista mogen geloven groeit de globale AR-markt van 3,48 miljard dollar in 2017 tot 198,17 miljard dollar in 2025.

Facebook werkt al enkele jaren aan de ontwikkeling van de technologie in de Facebook Reality Labs in Washington. Het Amerikaanse CNBC berichtte deze week dat het bedrijf tussen 2023 en 2025 met een slimme bril wil komen. Bronnen dicht bij het onderzoek zouden zelfs spreken van een product dat uiteindelijk de smartphone moet vervangen. Met de bril, die bij Facebook de codenaam ‘Project Orion’ kreeg, zullen gebruikers telefoonoproepen kunnen opnemen, zal er informatie in de kleine displays verschijnen en zullen gebruikers zelfs een livestream van de opnamen van hun bril kunnen delen op sociale media.

Niet weer een Google Glass

Project Orion botst volgens Amerikaanse media op een vervelend praktisch probleem. Om een slimme bril te maken, heb je rekenkracht nodig. De vereiste computerchips moeten ergens in de bril verstopt worden. Tegelijkertijd wil niemand het risico lopen om een tweede Google Glass op de markt te brengen.

De eerste Google Glass uit 2014 staat bekend als een van de grootste techflops uit Silicon Valley. Beeld Loïc Le Meur - Wikipedia

Die slimme bril uit 2013 ter waarde van 1.500 dollar wordt nog steeds gezien als een van de grootste technologieflops uit de geschiedenis van Silicon Valley. Op een aantal nerds na wilde niemand met zo’n gekke bril in het openbaar gezien worden. Facebook zou volgens CNBC met Luxottica, het bedrijf achter Ray-Ban, samenwerken om een bril te ontwerpen die niet alleen nerds willen dragen. En voor de volledigheid: vandaag worden nieuwe versies van Google Glass gebruikt in industriële context. Ingenieurs of arbeiders krijgen via de bril bijvoorbeeld bepaalde instructies te zien. Daar speelt esthetiek een minder grote rol.

Facebook is trouwens lang niet de enige die gelooft in het potentieel van een slimme bril. Na de iPhone-presentatie begin deze maand merkten verschillende experts op dat er in de code van iOS 13, de meest recente software-update voor iPhones en iPads, allerlei hints zitten naar een slimme Apple-bril. Maar tijdens die jaarlijkse technologiehoogmis werd er met geen woord gerept over augmented reality.

“CEO Tim Cook heeft altijd laten verstaan dat Apple maar een AR-product zal aankondigen als de technologie daar klaar voor is. Ze communiceren daar heel voorzichtig over”, zegt Thijs Morlion, die zich bij het Gentse bedrijf In The Pocket verdiept in de ontwikkeling van augmented reality. “Maar je merkt dat de puzzelstukjes stilaan op hun plaats vallen. Zodra dat het geval is, zal Apple opnieuw een wow-effect willen creëren. Volgens sommige bronnen zal dat zelfs voor de lancering van Facebooks bril zijn.”

Bij Apple zou de eerste slimme bril - in tegenstelling tot de bril van Facebook - niet afzonderlijk werken, maar verbonden worden met de iPhone. Op die manier lost Apple het probleem van al te grote chips in de bril op. “En vergeet ook Google niet. Deze zomer kondigde het bedrijf aan dat het een betaversie van zijn Google Maps Live View op verschillende Android- en iOS-smartphones beschikbaar maakt”, zegt Morlion. Die functie, waarbij richtingaanwijzingen niet meer op een kaart, maar op de realiteit worden getoond, zou een perfecte toepassing zijn in een slimme bril.

Met Google Maps Live View krijg je richtingaanwijzingen via de camera van de smartphone. Beeld RV

Maar is augmented reality-technologie niet de eeuwige belofte? Ondertussen dateert de Pokemon Go-hype, waarbij mensen met hun smartphone kleurrijke wezens vangen in parken, al van 2016. Hoe komt het dan dat we nog steeds wachten op zo’n slimme bril? Als die technologie zo beloftevol was, hadden we dan niet al lang allemaal zo’n bril op onze neus?

“Neen”, zegt Morlion, “Pokémon Go is eigenlijk geen goed voorbeeld van augmented reality. De digitale pokémon hadden geen enkele notie van hun omgeving.” Bij In The Pocket lanceerden ze onlangs een app bij pyjama’s van The Woody Group, waarmee kinderen pyjamafiguurtjes tot leven kunnen wekken. De dodo of alpaca volgt kinderen door het huis, je kan er ook virtuele gebakjes naar werpen. “Die virtuele avatars zijn zich bewust van de tafels, stoelen en muren in een ruimte. Dat vergt heel wat rekenkracht. Het moment nadert waarop een van die grote techbedrijven als eerste zulke toepassingen in een hippe bril mogelijk maakt.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234