Woensdag 18/05/2022

Facebook valt met eigen e-maildienst Google aan

Facebook-CEO Mark Zuckerberg. Beeld AFP
Facebook-CEO Mark Zuckerberg.Beeld AFP

Facebook walste de voorbije paar jaar met groot machtsvertoon over de concurrerende sociale netwerken heen. Maar die gevechten waren slechts opwarmertjes voor het grote werk, zo blijkt. Met de steun van zijn meer dan 500 miljoen leden wil Facebookoprichter Mark Zuckerberg nu de strijd aangaan met die andere internetgigant Google.

Pieter Dumon

Het begon vorige week met een ruzie over de overdracht van gegevens tussen beide sites, maar het echte vuurwerk wordt pas volgende week verwacht. Maandag organiseert Facebook immers een speciaal event waarop de site naar alle waarschijnlijkheid Facebook-mail zal presenteren, een uitbreiding van het berichtensysteem dat Facebook nu al heeft én een frontale aanval op Gmail, de e-maildienst van Google.

'Spectaculair' is een understatement van je welste als je de groei van Facebook wil omschrijven. Eind 2004 had de site 1 miljoen actieve gebruikers, toen al een fantastisch resultaat voor een site die pas tien maanden eerder online ging. Maar wat sindsdien volgde, deed nog veel meer wenkbrauwen fronsen. Eind 2006 telde Facebook 12 miljoen leden, in augustus 2008 waren er dat al 100 miljoen en nog eens twee jaar later, in juli 2010, groeide hun aantal tot 500 miljoen. En dat zal de concurrentie geweten hebben.

Een site als MySpace, tot voor de komst van Facebook heer en meester in de wereld der sociale netwerken, werd voorbijgesneld en ter plaatse gelaten. Geconfronteerd met een steeds verder verval koos MySpace eind vorig jaar voor een nieuwe lay-out en nieuwe aanpak. "Concurreren met Facebook heeft geen zin", liet Michael Jones, het hoofd van MySpace, weten. En dus legt MySpace tegenwoordig weer de klemtoon op de muziek waar het groot mee werd. "Op die manier vullen we Facebook aan in plaats van er tegen te moeten strijden", klinkt het.

Ook dichter bij huis maakt het succes van Facebook slachtoffers. De Belgische netwerksite Netlog bijvoorbeeld ziet haar cijfers maand na maand afkalven. Hoewel Netlog wereldwijd nog steeds 72 miljoen geregistreerde gebruikers telt, komt een steeds kleiner percentage daarvan geregeld bij de site over de vloer. Was Netlog in 2008 in België nog goed voor 500.000 dagelijkse bezoekers, dan is dat aantal ondertussen teruggevallen tot zo'n 240.000 dagelijkse bezoekers.

Nu de 'kleinere' concurrenten uit de weg zijn geruimd is het tijd voor het serieuze werk. En dus gaat Facebook meteen maar de strijd aan met de allergrootste op het internet: Google. De voorbije weken viel al wat wapengekletter te horen rond de uitwisseling van gegevens. Tot voor kort kon je probleemloos je contactenlijst uit Gmail, de e-mailservice van Google, naar Facebook kopiëren.

Maar vorige week veranderde Google zijn aanpak; websites die gegevens uit Gmail wilden kopiëren, moesten dat ook omgekeerd toelaten. Een ingreep die dan weer niet naar de zin van Facebook was, dat andere websites onder geen beding toegang tot zijn gegevens wil geven. Dat niet verlenen van toegang is trouwens één van de grote pijnpunten in de relatie tussen Google en Facebook. Met meer dan 500 miljoen leden wordt Facebook stilaan een soort internet binnen het internet. Een eigen wereld waar de zoekrobot van Google geen toegang tot krijgt. Frustrerend natuurlijk voor een zoekrobot die er prat op gaat volledig te zijn.

Dat al of niet verlenen van toegang is trouwens niet het enige dispuut tussen Google en Facebook. Ook op personeelsvlak zitten de twee elkaar in de haren. Zowat 15 procent van het Facebooktalent is weggeplukt bij Google. Een vaststelling die Google ertoe aanzette om zijn personeel een opslag van 10 procent te geven in de hoop hen steviger aan het bedrijf te binden.

Mailservice
En het dreigt nog erger te worden. Facebook-watchers verwachten dat de sociaalnetwerksite maandagavond een eigen mailservice zal lanceren. Facebook heeft nu al een berichtensysteem waarbij gebruikers elkaar berichten kunnen sturen, maar dat krijgt binnenkort dus een behoorlijke update. Zo zou elk Facebooklid een eigen @facebook.com- e-mailadres krijgen zodat Facebook een volwaardige concurrent wordt voor de Yahoos, Hotmails en natuurlijk ook Gmails van deze wereld.

Het is nu wachten op een tegenzet van Google. Zo doen er allang geruchten de ronde dat ze bij de zoekgigant hard werken aan een eigen sociaalnetwerktoepassing die de naam Google Me zou krijgen. Maar die geruchten werden deze week tijdens het Monaco Media Forum nog ontkracht door Hugo Barra, topman van Google Mobile. "Natuurlijk zijn we geïnteresseerd in het sociale aspect, maar we bekijken het breder. We werken aan een aantal sociale toepassingen maar we gaan zeker geen sociaal netwerk in de klassieke zin van het woord ontwikkelen. En trouwens, mochten we dat al doen, dan zouden we het alleszins geen vreselijke naam als Google Me geven."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234