Vrijdag 04/12/2020

AchtergrondRelaties

Facebook onthult datingplatform: nieuwe functie koppelt mensen op basis van likes en activiteiten

Beeld EPA

Facebook gaat zich vanaf nu bezighouden met ons liefdesleven. Facebook Dating, wereldwijd al goed voor 1,5 biljoen matches, maakte vandaag haar intrede in Europa. Hoe gaat dat juist in z’n werk? En wat met onze privacy?

Na een vertraging van maar liefst 9 maanden, lanceerde Facebook gisteren haar langverwachte datingplatform onder de welgekozen naam: Facebook Dating. Eerder was was de functie al beschikbaar in de Verenigde staten en een aantal Zuid-Amerikaanse en Aziatische staten. En nu dus ook bij ons. 

Facebook Dating werkt heel simpel. Het enige wat je even moet doen is ervoor zorgen dat de Facebook-app up-to-date is. Net zoals bij Tinder, creëer je vervolgens een profiel op basis van foto’s en persoonlijke informatie zoals leeftijd, opleidingsniveau en of je al dan niet kinderen hebt. Hoe meer Facebook al van jou weet, hoe vlotter deze stap verloopt.

Geheime crush

Facebook Dating biedt goed nieuws voor mensen die al lange tijd die ene collega op het oog hadden, maar niet verder geraakten dan drie keer per dag naar zijn/haar Facebookprofiel te surfen. Via de functie ‘secret crush’ kan je tot negen Facebookvrienden aanwijzen waar je stiekem een oogje op hebt. Deze negen gelukkigen krijgen vervolgens een melding dat een van hun vrienden hen wel ziet zitten, weliswaar anoniem natuurlijk. Enkel wanneer er sprake is van een match tussen de ‘secret crushes’, dus wanneer zij jou ook aanduiden als geheime crush, geeft het platform de identiteit van de geheime aanbidder weer.

Een van de troeven van Facebook is de enorme databank aan gegevens die ze bijhouden over al hun gebruikers. Daar maken ze maar al te graag gebruik van. Op basis van de interesses, activiteiten en, eventueel, groepen en events die je reeds toevoegde aan jouw standaardprofiel, schuift Facebook potentiële matches naar voor. 

“Ik verschiet er niet van dat Facebook haar zinnen op een datingplatform zette”, verklaart Lara Hallan, doctor in de communicatiewetenschappen aan de Universiteit Antwerpen met een specialisatie in online dating. “Ook in het verleden boekte het bedrijf al grote successen met uitbreidingen van hun toepassingen, zoals Facebook Marketplace. Bovendien beschikken ze over een heleboel gegevens van mensen. Daardoor kan Facebook het algoritme dat gebruikt wordt om een ‘match’ te vinden, veel fijner en gerichter afstellen. Zaken zoals ‘likes’ en foto’s van vakanties en huisdieren bieden een schat van informatie voor mogelijke ‘matchmakers’.”

Toch anders dan Tinder

Facebook speelt op een andere manier ‘matchmaker’ als Tinder. Waar Tinder er een reputatie van ‘hook-up’-applicatie op nahoudt, wil Facebook eerder mikken op meer betekenisvolle langetermijnrelaties. Daarom kan je met Facebook Dating niet naar links of rechts vegen, hét handelsmerk van Tinder. Je hoeft ook niet te wachten op een match met jouw vlam, zoals dat wel het geval is bij Tinder. Een snel berichtje sturen naar iemand waarin je geïnteresseerd bent, kan bij Facebook Dating onmiddellijk.

Facebook Dating rekent geen kosten aan, ook niet voor bepaalde exclusieve functies zoals dat wel het geval is bij Tinder. Natuurlijk betekent gratis nooit werkelijk gratis in de wereld van de techreuzen. Je betaalt voor de diensten van Facebook met je gegevens. De activiteiten op het datingplatform worden aangewend om persoonlijke advertenties op ons af te vuren, zo staat te lezen in de algemene voorwaarden.

Privacybekommernissen

Het nieuwe datingplatform van Facebook was eigenlijk voorzien om al op 14 februari, Valentijnsdag, te lanceren. De Europese GDPR-wetgeving gooide echter roet in het eten. Het Ierse Databeschermingscommissie (DPC) werd te laat op de hoogte gebracht van de plannen van Zuckerberg. Onder meer bekommernissen over hoe de techreus onze gegevens zou verwerken, lagen aan de basis van de aanvankelijke Europese ‘nee’. Om tegemoet te komen aan de eisen van de EU, moesten Zuckerberg en co hun platform iets aanpassen. De techgigant mag bijvoorbeeld geen gepersonaliseerde advertenties onze richting uit sturen op basis van onze seksuele oriëntatie en religie.

Een maatregel die Facebook voorziet om de veiligheid te garanderen, is onder meer een blokkeer- en rapporteerfunctie .Ook het sturen van naaktfoto’s proberen ze af te raden. Bij Facebook Dating kan je geen foto’s, filmpjes of links versturen. Daarnaast staat je standaard profiel ook los van dat van Facebook Dating. Facebook belooft geen huidige Facebookvrienden als potentiële match voor te stellen of hen een melding te geven dat je meedoet aan de datingoptie. Ook wanneer je beslist dat Facebook Dating toch niets voor jou is, kan je jouw datingprofiel simpel verwijderen zonder dat het ‘standaard’ profiel mee in de prullenbak verdwijnt.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234