Zaterdag 19/10/2019

Review

'F1 2014' vindt de versnellingspook niet

Beeld Codemasters

Terwijl het net een ererondje zou moeten zijn, maakt de officiële gamereeks van de Formule 1-sport een povere vertoning van zijn laatste rit op de PlayStation 3 en Xbox 360. Een game die quasi identiek is aan de voorgaande editie, met langere laadtijden als enige cadeau.

De F1-reeks heeft nooit bekend gestaan voor zijn toegankelijkheid: dit zijn games die gemaakt zijn voor spelers met een passie voor de Formule 1-sport, meteen grote voorliefde voor de allerfijnste details in de besturing, de precisie, de pitstop. Je de indruk leveren dat je je bolide door en door kent, zeker weten wat je doet: dat staat centraal in deze langlopende serie die onder licentie van de officiële F1-competitie wordt gemaakt. Die simulatiegekte heeft altijd al haaks gestaan op de tegenovergestelde richting die andere racegames de laatste jaren aan het inslaan zijn: die van de toegankelijkheid. Jazeker moeten spelers die verzot zijn op racegames worden bediend, maar er zijn ook heel wat autofreaks die (in een videogame tenminste) niet zo goed kunnen racen. Dat publiek probeert 'F1 2014' nu ook te bedienen met ruime gradaties in zijn moeilijkheidsgraad: er is, naast het bekende triumviraat Easy-Normal-Hard, nu ook een 'Very Easy' en een 'Very Hard'. Via een evaluatieritje stelt de software van de game je zelf een moeilijkheidsgraad voor. En dan nog kun je die volledig op maat zetten: remassistentie, stuurassistentie, tractiecontrole, hulplijntjes en nog een half dozijn andere opties kunnen naar eigen goeddunkien worden aangepast.

Beeld Codemasters

Die hogere toegankelijkheid, met de evaluatierit die het enige écht nieuwe is in de F1-reeks, komt bovenop een gameconcept dat beproefd en goed bevonden is: de F1-games zijn, in de fysica van de bestuurbare bolides en de (soms agressieve) artificiële intelligentie van de computergestuurde piloten, altijd al een vaste waarde geweest, en deze nieuwe game doet daar niets vanaf. Bovendien profiteert de game opnieuw duidelijk van de telemetrische data die de F1-organisatie aan de Britse makers van deze game hebben bezorgd: iedere put en scheur in het tarmac van de circuits die je aandoet, zit bijvoorbeeld ook in de game dankzij satellietdata die aan de makers van de game werd verstrekt. Of dat écht honderd procent natuurgetrouw in het spel zit weet ondergetekende natuurlijk niet, maar het voélt authentiek aan, en daar speelt de juiste keuze van details altijd een belangrijke rol in. Alleen dat 'F1 2014' gebukt loopt onder extreem lange laadtijden tussen twee modules door, vooral tijdens de carrièrecampagne, die bij momenten zo lang duren dat ze je immersie in het spel volledig breken.

Beeld Codemasters
Beeld Codemasters

Het pijnlijkste aan 'F1 2014' is de toonbaar geringe moeite die de makers in deze nieuwe editie hebben gestoken. Alsof de verhoogde toegankelijkheid, een element waarmee de 'Codies' gewoon veel te laat komen, nu ineens een hele tros nieuwe spelers naar deze game zal lokken. 'Grid Autosport', hun niet zo lang geleden vorige game die eveneens voor de oude consoles uitkwam, was een blijver, deze F1-editie doet vooral denken aan een Fifa-game van enkele jaren geleden: gewoon dezelfde game als vorig jaar die in een nieuw doosje zit, en waarin gewoon het nieuwe rooster van sponsors en piloten is bijgeladen. Kunnen we dat laatste niet allang via een download?

'F1 2014' is uit voor PlayStation 3 en Xbox 360.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234