Donderdag 27/06/2019

Fortnite

Exit dubbelgespierde gameheld? Mensen afknallen kan nu ook in konijnenpak

In 'Fortnite' draait alles om het vernietigen van de tegenstander, zelfs in konijnenpak. Beeld RV

In het populaire online spel Fortnite Battle Royale tracht je als laatste van 100 spelers te overleven op een eiland. Spelers dossen hun avatars voor die overlevingsstrijd uit met de gekste outfits: van tomatenhoeden tot konijnenpakken. Wat we niet in de realiteit durven te dragen, trekken we aan om virtuele tegenstanders te mollen. 

Het is even schrikken als je voor het eerst Fortnite Battle Royale speelt. In het gigantisch populaire spel word je gedropt op een eiland, met maar één doel: overleven. Het probleem: 99 andere spelers hebben dezelfde missie. 

Het enige wat je meekrijgt, is een bijl. Andere wapens moet je zien te bemachtigen op het eiland zelf. Beginners worden genadeloos afgemaakt. Nog voor je voldoende proviand en wapens hebt verzameld, is de kans groot dat een roze konijn in geen tijd een houten hut om je heen bouwt en je zonder enige genade neerknalt. 

Terwijl uw dienaar als tiener in games vooral moest opletten voor bloeddorstige monsters en haatdragende robots, zijn vandaag vooral de huppelende konijnen dodelijk efficiënt. Duke Nukem, het legendarische gamepersonage dat sinds begin jaren 90 Techbots overhoop knalt met groene lasers, zou serieus in zijn eer gekrenkt zijn.

"Ja, tijden veranderen", lacht Randy Van Asch van de 
gamesite 9lives. "Sinds de komst van MMO's (massively multiplayer online, of games waar spelers het in een virtuele wereld tegen elkaar opnemen, FE) zoals World of Warcraft en EverQuest kunnen spelers zich heel creatief uitleven in hoe ze eruit zien. Het is ook geen overbodige luxe: je kunt er moeilijk allemaal hetzelfde uitzien."

Roze rugzak

In zulke games willen spelers vooral zo gevaarlijk mogelijk ogen om tegenstanders af te schrikken. Gamers in Fortnite Battle Royale ruilen de spierbundels in voor een roze rugzak. Waarom toch?

"Gaming is puur entertainment. 
Jongeren vinden het alvast veel leuker om iemand als konijn af te knallen", zegt Van Asch. Live streaming en YouTube vereisen ook dat het interessant blijft voor toeschouwers die naar gamers kijken. "Die humor maakt het een stuk aantrekkelijker."

Het straffe is dat het konijnenpak of de roze rugzak geen extra krachten of voordelen opleveren in het overlevingsspel. Dat wil niet zeggen dat ze geen betekenis hebben. 

"Wie een gek accessoire heeft, toont dat hij al heel wat uren aan de game gespendeerd heeft om die te verdienen. Dat je zulke pakjes ook kunt aanschaffen door echte euro's neer te tellen? Ja, maar spelers die enkel dat doen, zullen niet lang overleven en er niet veel plezier aan beleven", zegt René Glas, die zich aan de universiteit van Utrecht verdiept in de cultuur en geschiedenis van games.

Wat dacht je van een tomatenpak om een overlevingsstrijd aan te gaan? Beeld RV

Hoe groter, hoe brutaler

Bovendien heeft het alfamannetje als survivor in de gamewereld wat afgedaan. Zo lijken heel wat jongens te kiezen voor een vrouwelijke avatar. "Waarom ze dat doen, moet je natuurlijk aan hen vragen. Maar dat het kan en dat ze het doen, is wel interessant", zegt doctoraatsstudent Lars de Wildt (KU Leuven). 

"Vroeger kon je enkel met een mannelijk personage spelen. Ondertussen kun je in veel games de huidkleur veranderen, het geslacht bepalen of met een alien spelen. In Battletech kun je naast he of she ook de genderneutrale aanspreking they kiezen."

Het roept de vraag op wat de keuze van de avatar over ons als spelers zegt. Vinden jongens het interessant om met een vrouwelijke avatar te spelen omdat ze zo kunnen experimenteren met hun identiteit, of vinden ze een goed gevormd vrouwenlichaam gewoon leuk om naar te kijken? Voor velen ligt in dat laatste de verklaring voor het succes van de eerste echte vrouwelijke gameheldin Lara Croft.

"Dat is een lastige vraag. Wat wetenschappers wel zagen, is dat we ons gedragen naar de avatar waarmee we spelen", zegt de Wildt. "Als je een speler een grote, sterke avatar geeft, zal die ook brutaler spelen. We noemen dat het Proteus-effect."

In 2010 zagen onderzoekers van het Palo Alto Research Center dat vrouwelijke avatars in World of Warcraft veel meer tijd besteden aan het healen of genezen van medespelers. Niet dat vrouwen per se zorgzamer zijn voor medespelers. Mannen die met vrouwelijke personages speelden, genazen meer medespelers. Vrouwen die met mannelijke personages speelden, deden net het omgekeerde.

"Om die reden juich ik spellen als Fortnite toe. Het geeft spelers de mogelijkheid om met hun identiteit te experimenteren, om welke reden dan ook", zegt de Wildt.

Beeld rv
Freek Evers

Krijg elke maandag het beste over mens en technologie in uw mailbox

Laat hieronder je e-mailadres achter en ontvang gratis de fascinerende nieuwsbrief over de relatie tussen mens, media en technologie van De Morgen-journalist Freek Evers:

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden