Vrijdag 13/12/2019

Internetprivacy

Er is een manier om gepersonaliseerde advertenties uit te schakelen, maar heeft dat wel zin?

In zijn nieuwe voorwaarden gaat Facebook er prat op zijn gebruikers meer controle te geven over die advertenties. Beeld AFP

Wie geen gepersonaliseerde advertenties op pakweg Google of andere populaire sites wil voorgeschoteld krijgen, kan die gewoon uitschakelen. Facebook verwijst er zelfs naar in zijn vernieuwde gebruiksvoorwaarden. Maar heeft dat wel zin?

Iedereen kent het fenomeen. Je zoekt naar een bepaalde schoen of een reisbestemming op Google, en nadien toont elke website waar je naar surft advertenties waarop Nike Air Maxs staan te pronken of die cruise op de Nijl aan scherpe lastminuteprijzen wordt aangeprezen.

Het zijn gepersonaliseerde advertenties en het is iets waar veel geld mee gemoeid gaat. Google kan advertenties verkopen op basis van jouw zoekopdrachten, net zoals Facebook advertenties kan aanbieden op basis van wat je leuk vindt, waar je bent (geweest) en wat de interesses van je directe omgeving zijn. Via cookies kunnen sites en advertentienetwerken dan weer onderling aan elkaar doorgeven hoe jouw surfgedrag eruitziet.

In zijn nieuwe voorwaarden gaat Facebook er prat op zijn gebruikers meer controle te geven over die advertenties. "Je kunt ervoor kiezen dat je geen advertenties op Facebook te zien krijgt op basis van de apps en sites die je gebruikt", klinkt het mooi. Bedankt Facebook, denk je dan, maar het is uiteraard minder eenvoudig dan het klinkt.

Komaf maken met gepersonaliseerde advertenties op Facebook kan vreemd genoeg niet via de sociaalnetwerksite zelf. Het vriendennetwerk verwijst door naar de site Your Online Choices. Het staat niet zo duidelijk aangegeven, maar de website is een ideetje van de advertentiesector en een aantal grote spelers als Amazon, Google, Facebook en nog een resem internetgiganten waar de modale consument nog nooit van heeft gehoord. Het is een poging tot zelfregulatie.

Beste uitvinding sinds internet

Wie doorklikt op "Flemish" krijgt Nederlandstalige pagina's vol argumenten te zien die je moeten overtuigen van het feit dat gepersonaliseerde advertenties en "interest based advertising" zowat het beste zijn dat het internet is overkomen sinds de introductie van het web zelf. Want "zo krijg je geen last van onnodig flikkerende banners van producten of diensten waar je helemaal geen behoefte aan hebt", klinkt het. "Het is een veilige en transparante manier van adverteren die je surfervaring gewoon verbetert." Transparant zijn ze in geen geval, laat ons die illusie al aan diggelen slaan.

Wil je niet met ons meedoen? Geen probleem, luidt het. Gewoon even uitschrijven op de pagina 'advertentievoorkeuren' en je bent van al die schijnbaar dubieuze privacyschendingen verlost. Maar na enkele dagen op rij proberen blijven de grootste en meest cruciale bedrijven als Google en Facebook technische problemen geven. Uitschrijven voor gepersonaliseerde advertenties is met andere woorden onmogelijk. Daar sta je dan.

Volgens Facebook "[kan je] je ook afmelden via de instellingen van je mobiele apparaat", maar ik heb gezocht en gezocht in de instellingen van de app, maar - behalve een verwijzing naar Your Online Choices - niets gevonden.

Heel wat websites, waaronder Google en Facebook, geven een foutmelding als je jezelf wil uitschrijven op gepersonaliseerde advertenties. Beeld rv

Cookiemonster volstaat niet

Voormalig eurocommissaris voor Digitale Agenda Neelie Kroes hekelt al jaren het "cookiemonster" dat de sector zelf heeft gebouwd. "De Europese online mediasector kan op eigen kracht niet de privacy van Europese consumenten beschermen. Het zelfreguleringsinitiatief Your Online Choices is niet voldoende om verzamelwoede via cookies in te dammen", klonk het al twee jaar geleden.

Je kan je de vraag stellen waarom Facebook niet zelf een pagina bouwt: dit is wat we over jou weten, klik hier en we stoppen met het tonen van gepersonaliseerde advertenties. Dat zou waarschijnlijk net iets te gemakkelijk en ook te confronterend zijn. Gebruikers doorverwijzen naar een pagina waar uitschrijven niet eens werkt, is dan natuurlijk handiger.

Do Not Track, een standaard waarbij gebruikers via hun browser kunnen aangeven om geen gegevens door te geven aan websites en adverentienetwerken, zou een oplossing kunnen zijn. Toch hebben nog maar een handvol partijen ingetekend om die standaard in te voeren. De meeste grote websites en advertentienetwerksites lachen het initiatief duidelijk weg, wat zonder een duidelijk signaal van Amerikaanse en Europese beleidsmakers ook niet verwonderlijk is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234