Vrijdag 24/01/2020

Klopt dit wel?

"Elk e-mailtje verstoort de werkdag bijna een half uur"

Beeld Thinkstock

Berichten verspreiden zich razendsnel, of ze nu kloppen of niet. Wij proberen de zin van de onzin te scheiden. Vandaag: e-mails verstoren de concentratie bijna een half uur lang.

Van wie komt die claim?

Pas op met e-mail checken, schrijft marketingpsycholoog Adam Alter in zijn nieuwe boek Superverslavend. Wie regelmatig zijn digitale brievenbus opent, verstoort namelijk de concentratie op werk, en niet zo'n beetje ook: binnen 6 seconden is een e-mailtje geopend, waarna het 25 minuten kan duren voordat je weer gefocust aan het werk bent. De cijfers figureerden afgelopen weekend in de Volkskrant, maar ook op websites van Business Insider en andere bladen.

Klopt het?

Alters bewering is niet uit de lucht gegrepen. Een klein leger aan arbeidspsychologen houdt zich wereldwijd bezig met onderzoek naar allerhande werkonderbrekingen. Om vast te leggen wat er nou eigenlijk tijdens zo'n onderbreking gebeurt en hoe lang dat precies duurt, analyseren ze het kantoorleven van alle kanten: met spionagesoftware op werkcomputers, verborgen camera's en vragenlijsten.

Die 6 seconden tot het openen van e-mails komt uit een studie waarin wetenschapper Thomas Jackson vijftien onwetende werknemers van een Brits ict-bedrijf een maand lang digitaal bespioneerde. Hoewel tweederde van alle mails meestal binnen die 6 seconden werd geopend, besloeg de gemiddelde tijd daarvoor 1 minuut en 44 seconden - eenderde van de binnenkomende berichtjes werd minutenlang genegeerd.

En zindert het storende effect van een mailtje 25 minuten na? Daarvoor verwijst Alter naar onderzoek van informaticahoogleraar Gloria Mark. Zij wilde weten of mensen die aan meerdere ict-projecten tegelijk werken hun werkdag zien versnipperen. Dat gebeurde, en inderdaad in onderbrekingen tot 25 minuten. Bijvoorbeeld omdat een collega aan het bureau ernaast vroeg om even met een ander project te helpen. Maar zo schrijft Mark: dat heeft vooral met iemands overvolle takenpakket te maken en niet zozeer met e-mail an sich.

Gelukkig is daar weer het onderzoek van Jackson, die wél precies vastlegde hoeveel tijd iemand nodig heeft om na een mailtje weer aan de slag te gaan: 64 seconden. Veel minder dan 25 minuten dus. En belangrijker, schrijft Jackson: ouderwets praten of bellen met collega's vormen grotere onderbrekingen. E-mail gebruiken bespaart zelfs tijd, adviseert hij.

Het is ook maar net bij welke organisatie je kijkt. Zowel Jackson als Mark deden hun onderzoek bij drukke informaticabedrijven, maar een enquête onder een bredere dwarsdoorsnee aan Amerikaanse bedrijfstakken onthult dat e-mails de productiviteit doorgaans juist verhogen. Vooral mailtjes die informatie bevatten die relevant is voor een bepaalde taak, ervaren werknemers juist als een positieve onderbreking.

Eindoordeel

E-mails kunnen de productiviteit verstoren, maar lang duurt dat niet en afhankelijk van de werkplek kunnen ze zelfs nuttig uitpakken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234