Maandag 01/06/2020

Ecologie

Elektrische auto moet in de etalage

Beeld PHOTO_NEWS

Rijden er straks een pak meer elektrische auto's rond in België? Open Vld werkt in de Senaat aan een nationaal masterplan om de verkoop uit het slop te halen. Dat moet uitmonden in een heleboel wettelijke voordelen voor de elektrische auto. "Waarom mogen elektrische auto's niet de busbaan gebruiken?", zegt sectorfederatie Febiac.

Met meer dan duizend ingeschreven exemplaren heeft de elektrische auto een hoopgevend jaar achter de rug. In vergelijking met 2013 is de verkoop verdubbeld. Toch verdwijnt het aantal nieuwe elektrische auto's nog altijd in het niets tegenover de bijna half miljoen nieuwe inschrijvingen van personenwagens met een klassieke verbrandingsmotor. Ondanks de groeiende populariteit van de Tesla blijft de elektrische auto een speeltje voor de happy few.

Open Vld wil de langverwachte doorbraak nu toch forceren. In de Senaat wordt gewerkt aan een nationaal Masterplan voor het Stimuleren van Elektrische Mobiliteit in België. Eigenlijk bestaat dat masterplan al sinds 2012, maar het werd nooit politiek gevalideerd. Tot grote frustratie van de initiatiefnemers, waaronder de Bond Beter Leefmilieu (BBL), hoogspanningsnetbeheerder Elia, automobielfederatie Febiac en de NMBS.

"Met dit voorstel tot resolutie blazen we het masterplan nieuw leven in", zegt Open Vld-senator Lode Vereeck. "Het is hoog tijd om onze achterstand rond elektrische mobiliteit in te halen. Hoe is het in godsnaam mogelijk dat België bijvoorbeeld een bedrijf als Tesla niet kan aantrekken?"

Behalve het masterplan pleit Open Vld voor de heropstart van een nationale stuurgroep, waarin zowel lokale, gewestelijke als federale beleidsniveaus vertegenwoordigd zijn. Die stuurgroep kwam in het verleden drie keer samen, waarvan de laatste keer drie jaar geleden was. Met alle gevolgen van dien.

Zoek de laadpaal

Een van de grootste problemen vandaag is dat niemand precies weet hoeveel laadpalen er zijn. Volgens de Belgische koepelfederatie ASBE telt België op dit moment 420 locaties met laadpunten, goed voor zo'n 1.000 'stekkers'. Maar uit een onderzoek van de Vlaamse regering blijkt dat er eind 2013 al minstens 1.430 publiek toegankelijke laadpunten zouden zijn in België. Minister van Energie Marie-Christine Marghem (MR) belooft dit jaar werk te maken van een inventarisatie van alle laadpunten.

Laadpalen zijn één ding, maar sectorfederatie Febiac pleit ook voor meer ingrijpende maatregelen. "Het is duidelijk dat elektrische voertuigen deel uitmaken van de toekomst, maar op dit moment zijn ze te duur. Dat moet je compenseren door een aantal financiële en praktische voordelen", zegt woordvoerder Joost Kaesemans. "Waarom mogen elektrische wagens niet gratis parkeren? Of de busbaan gebruiken? We zouden ook een gratis abonnement voor het openbaar vervoer kunnen aanbieden bij de aankoop van een elektrisch voertuig."

Ook meerderheidspartij CD&V wil het nationaal masterplan reanimeren. "Het gebrekkig succes van de elektrische auto toont aan dat er extra impulsen nodig zijn. Tijdens de vorige legislatuur hebben we dat verschillende keren geprobeerd, maar dat is er toen nooit van gekomen", zegt CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh.

Beeld PHOTO_NEWS

Tijd dringt

Maar bij N-VA reageren ze een pak voorzichtiger. "Dit wordt een zoveelste praatronde", vreest Kamerlid Peter Dedecker. "Wij vinden de elektrische auto belangrijk, maar wij praten liever over een inhoudelijk voorstel dan een voorstel om te praten."

Intussen dringt de tijd, want op 22 oktober 2014 ondertekende België de Europese Infrastructuurrichtlijn. Ten laatste in november 2016 moet België bij de Europese Commissie een plan indienen voor de uitrol van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234