Een halfuurtje Google-storing legt bloot hoe afhankelijk we zijn van één bedrijf
Meerdere diensten van Google waren maandagmiddag even onbereikbaar door een omvangrijke storing bij het bedrijf. Onder meer Gmail, YouTube, Google Docs en Google Maps waren niet te gebruiken. Over een oorzaak is nog niets bekend.
In een korte tijd werd voor veel gebruikers duidelijk dat er privé en zakelijk wereldwijd wordt vertrouwd op de diensten van één aanbieder. Door een probleem bij Google konden op plekken over de hele wereld geen mails worden verstuurd (Gmail), geen spreadsheets worden bewerkt (Google Docs), geen video’s worden geüpload of bekeken (YouTube), aantekeningen waren onbereikbaar (Google Keep) en navigeren via Google Maps was niet mogelijk. Ook gebruikers van Google Assistant voor bijvoorbeeld de spraakbediening van speakers in huis en de thermostaat meldden problemen.
De storing begon om 13 uur onze tijd en was na ongeveer een half uur verholpen. Wereldwijd meldde Google na een uur dat alles weer werkte voor het grootste deel van de gebruikers. Naar een oorzaak wordt gezocht, hoewel het lijkt alsof het iets te maken kan hebben met inloggen door gebruikers. Sommige diensten leken wel te werken als gebruikers niet inlogden, maar niet alle getroffen onderdelen zijn te gebruiken zonder inlog.
De storing zal bij veel bedrijven extra zijn opgevallen omdat ook Google Meet en Hangouts, de videobeldiensten van Google, niet werkten. Voor bedrijven zijn die videobeldiensten dit jaar een voor vergaderingen essentieel onderdeel geworden van Google Workspace. Dat is de verzamelnaam voor het zakelijke gebruik van de diensten van Google, als alternatief voor Microsoft Office.
Dit voorjaar meldde Google dat meer dan zes miljoen bedrijven gebruikmaken van Workspace, en dat videobeldienst Meet 25 keer meer gebruikt werd dan voor de pandemie. Overigens is het grootste deel van de zakelijke markt wereldwijd in handen van Microsoft.
De zoekmachine van Google bleef het overigens gewoon doen.