Maandag 23/05/2022

Dranksector is beducht voor waterschaarste

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Brouwers verkopen elke dag meer dan een half miljard liter bier en verbruiken een veelvoud van die hoeveelheid water in het productieproces. Die afhankelijkheid van de slinkende voorraden zuiver water wordt stilaan een echte achilleshiel. Net als veel andere bedrijven in de sector zijn brouwers koortsachtig op zoek naar manieren om hun waterverbruik te verminderen en watervoorraden beter te beschermen. Daarbij werken ze zelfs samen met hun grootste concurrenten.

PE Author

"Bedrijven zijn zich opeens bewust geworden van de problemen die hun waterbevoorrading kan stellen," zegt Stuart Orr, zoetwaterexpert van WWF Internationaal. Orr was een van de sprekers op een conferentie over duurzaam watergebruik in Brussel, georganiseerd door IPS en het Global Compact Netwerk België. De bijeenkomst werd gesponsord door AB InBev, een teken van de nieuwe wegen die brouwers en andere bedrijven inslaan om zich in te dekken tegen toekomstige waterproblemen.

Cruciaal
"Water is cruciaal voor onze werking, voor onze groei en voor ons bestaan", klinkt het bij Jo Van Biesbroeck, voorzitter voor West-Europa van AB InBev. De grootste brouwer ter wereld heeft zich tot doel gesteld tegen 2012 per liter bier nog maar 3,5 liter water te gebruiken. "Voor de brouwerijen van AB InBev in West-Europa betekent dat een vermindering met 28 procent in vergelijking met 2009", zei AB InBev-expert Ludo Degelin op de conferentie in Brussel. Enkele van de 130 brouwerijen van de groep doen nu al beter dan 3,5 liter, dus haalbaar lijkt de doelstelling wel.

Ook alle andere grote bouwerijen en softdrinkgiganten proberen hun waterverbruik omlaag te krijgen. Ze doen dat door een combinatie van nieuwe technieken, beter onderhoud van hun installaties en hergebruik van afvalwater. Dat kost geld, maar tegelijk levert het ook besparingen op. Veel ondernemingen reduceren tegelijk hun water- en energieverbruik, wat toelaat de kosten nog meer te drukken en een andere belangrijke risicofactor voor de toekomst aan te pakken. AB InBev wil tegen 2012 bijvoorbeeld ook zijn energieverbruik met 10 procent terugdringen in vergelijking met 2009.

Risico's
"Omgaan met risico's is iets wat bedrijven begrijpen", zegt Orr van het WWF. "En iedereen is het erover eens dat we moeten samenwerken rond water." De giganten uit de dranksector hebben zich bijvoorbeeld verenigd in BIER, een rondetafel waarin ze hun antwoorden op milieuproblemen bespreken. Bikkelharde concurrenten als Coca-Cola en PepsiCo of AB InBev en Heineken proberen er hun aanpak te stroomlijnen, wisselen informatie uit over de meest succesvolle initiatieven en kijken wat ze samen kunnen doen.

Brouwers beginnen ook de mouterijen en de boeren die hun gerst en hop leveren te helpen om zuiniger met water om te gaan. De landbouw is nog een veel grotere waterverbruiker dan de industrie.

Ook de samenwerking tussen bedrijven en milieuorganisaties neemt toe. AmBev, de Zuid-Amerikaanse pijler van AB InBev, heeft bijvoorbeeld de handen ineen geslagen met het WWF in Brazilië voor de bescherming van bronnen in een deel van de cerrado, een uitgestrekte en vrij droge regio in het centrum van het land. PepsiCo en Coca-Cola werken samen met de Amerikaanse milieuorganisatie Nature Conservancy om hun 'waterfootprint' te berekenen - de hoeveelheid en de kwaliteit van het water dat nodig is bij al hun activiteiten. PepsiCo werkt ook met een hele reeks kleinere niet-gouvernementele organisaties samen om waterrijke gebieden te beschermen, irrigatiesystemen te verbeteren en ondergrondse waterlagen aan te vullen.

Toiletten
De vraag is of al die initiatieven volstaan. "De manier waarop bedrijven nu werken en mensen nu consumeren, is de komende decennia niet vol te houden", zei Karl Falkenberg, directeur-generaal Milieu van de Europese Commissie, op de conferentie. "We moeten veel efficiënter met grondstoffen omgaan. "In West-Europa moeten we bijvoorbeeld toch eens over nadenken waarom we onze toiletten met drinkwater blijven doorspoelen terwijl op deze planeet 4 miljard mensen geen constante toegang tot zuiver water hebben." Bedrijven kunnen zeker een rol spelen in het zuiniger omgaan met water en andere grondstoffen, aldus Falkenberg. "Maar uiteindelijk is de industrie rechtstreeks maar verantwoordelijk voor 11 procent van het waterverbruik in Europa." Falkenberg pleit ook voor een meer algemene aanpak, en volgens hem zal dat onder meer via het prijsmechanisme moeten gebeuren. "Op veel plaatsen kosten water nog altijd niets, of veel te weinig. Dan kunnen we ons er ook niet over verbazen dat er veel water verspild wordt." (ips/tw)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234