Maandag 21/10/2019

Technologie

Dit is 's werelds eerste fiets op waterstof

Beeld Pragma Industries

Elektrische fietsen rukken op, maar voor de batterijen bestaat er nu ook een interessant alternatief: waterstof. Een Franse firma presenteert de eerste waterstoftweewieler, die binnen twee jaar in de winkel staat.

De Alpha 2.0 heet de fiets die op waterstof rijdt. Het is een stadsfietsmodel met een sportieve uitstraling. Maar wat vooral telt, is de binnenkant. 100 kilometer moet je er mee kunnen rijden op een volle tank. Een conventionele e-bike haalt maar de helft. Bovendien zou de fiets onder elke weersomstandigheid werken. In tegenstelling tot gemiddelde e-bikes, die nog weleens haperen bij te lage temperaturen. Tanken tenslotte zou maar twee minuten duren – dat is veel sneller dan een gewone e-bike opgeladen is.

Beeld Reuters

In de autowereld is het principe van rijden op waterstof al langer bekend. Merken als Toyota en Daimler experimenteren al meer dan tien jaar met dit alternatief voor accu’s. Toyota heeft inmiddels de Mirai op de markt gebracht, ’s werelds eerste kant en klare waterstofauto. Op fietsgebied gebeurt er nog weinig. In Duitsland werkt de firma Linde ook aan een waterstoffiets, maar dat heeft nooit geleid tot een productieversie. Die heeft Pragma Industries nu dus wel. De firma uit de Franse badplaats Biarritz is al meer dan tien jaar bezig met een ontwikkelen van waterstof brandstofcellen en is inmiddels als eerste ter wereld gestart met serieproductie van een fiets op waterstof.

Beeld Pragma Industries

Tanken

Aanleiding voor de ontwikkeling van de fiets is de groeiende vraag naar duurzame vervoersoplossingen, zegt Pragma Industries. Maar dat er praktisch nog geen waterstoffiets bestaat, zou vast ook meegespeeld hebben. Pragma Industries richt zich op grootverbruikers: op ondernemingen die fietsen verhuren of deelfietsen uitlenen. Tanken kan bij een speciale tank. De ontwikkelaar wijst naar een exemplaar dat hun partner Atawey voor de Alpha 2.0 ontwikkelde. In dit station wordt van water en elektriciteit automatisch waterstof gemaakt. 

5.000 euro

Punt is alleen wel dat zulke stations nog zeer dun gezaaid zijn in de wereld. Daarom worden de fietsen voorlopig verkocht aan Franse gemeenten als Saint Lo, Cherbourg, Chambery en Bayonne. Een tankstation kost namelijk 30.000 euro en een fiets 7.500 euro. Te duur voor de consument vooralsnog, maar over twee jaar moet de Alpha bike in de winkel verkrijgbaar zijn voor zo'n 5.000 euro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234