Dinsdag 28/01/2020

Artificial Intelligence

Dit algoritme weet waar obese mensen wonen, met hulp van Google Street View

Beeld EPA

Google Street View bekijken en daarmee een inschatting maken van het aantal obese mensen in een stadsdeel, of een app die je vertelt dat de accu van je auto over twee weken leeg is. Onmogelijk? Niet met de hulp van wat artifical intelligence.

De Amerikaanse onderzoekers ontwikkelden een algoritme dat de relatie blootlegt tussen de infrastructuur van een stad en het aantal mensen met obesitas. Dat gebeurde door middel van analyses van satellietbeelden en Google Street View. 

Het Amerikaanse obesitasalgoritme leerde een omgeving te analyseren op basis van bijvoorbeeld supermarkten en dierenwinkels.  Een dierenwinkel zou kunnen wijzen op mensen met huisdieren, wat betekent dat mensen dagelijks wandelingen maken. "Artificial intelligence-programma's kunnen verbanden leren leggen in grote hoeveelheden data. Dat betekent dat als je het algoritme veel voorbeelden geeft van mensen die rondlopen in parken, het algoritme op den duur zal begrijpen dat parken ruimtes zijn waar mensen graag wandelen", weet professor Francis Wyffels van de UGent.

Het algoritme linkte parken, ruimte om te wandelen en meer ruimte tussen gebouwen aan minder gevallen van obesitas. Daarbij bleek het algoritme specifiek te kijken naar het aantal gebouwen ten opzichte van het aanwezige groen. Een grijze omgeving met veel flatgebouwen en fastfoodketens zou dan kunnen wijzen op een risicogebied voor obesitas.

Fietspad

De kennis zou moeten helpen om gezondheidscampagnes op strategische plekken uit te rollen, of nieuwbouw gunstig te plaatsen, schrijven de Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift JAMA Network Open. Toch plaatst AI-expert Jos Polfliet van de start-up Faktion een kritische kanttekening bij het onderzoek. "Geen fietspad betekent niet direct dat mensen zwaarder zijn. Mensen met een actieve levensstijl zoeken vaker een woonplaats dicht bij fietspaden omdat ze dat belangrijk vinden."

Mogelijk werden er ook mensen geanalyseerd met Street View. "AI kan mensen herkennen aan hun contouren. Daarna kan het algoritme de BMI van mensen berekenen door te kijken naar hun lengte en gewicht, door middel van de vorm van hun silhouet", weet Polfliet. 

"Er zijn tegenwoordig veel gegevens publiekelijk toegankelijk", zegt Wyffels. "Mensen posten bijvoorbeeld foto's van gerechten die ze eten in een buurt. Dit soort informatie zal steeds vaker kunnen worden gebruikt om onderzoek te doen."

Accu

"AI begint allerlei onderzoek over te nemen, daar geloof ik heel sterk in", zegt Polfliet. "De mogelijkheden zijn eindeloos. Met AI kunnen wij intussen vier weken op voorhand voorspellen dat de accu van je auto stuk gaat deze winter."

"Voor die metingen installeren we een klein apparaatje dat alle sensoren van de auto met elkaar verbindt. Die informatie wordt via 3G naar ons gestuurd, wij analyseren dat en sturen de informatie terug naar de app van de gebruiker. Dat doen we samen met een grote autofabrikant." Hoe ver die info dan gaat? "Je krijgt een melding zodra het systeem inschat dat je accu binnenkort leeg zal zijn, of het voorspelt hoe lang je remblokken nog mee gaan."

Maar het systeem van Polfliet kan ook voor wegenwerken worden gebruikt. "Wij kunnen elke put in de weg in België lokaliseren, omdat een wiel altijd wat sneller draait wanneer een auto over een put rijdt. Maar de locatie kunnen we enkel volgen als mensen die willen delen via de app."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234