Zondag 31/05/2020

Directeur Wojcicki: "YouTube groeit nog steeds hard, we zijn niet bang van Facebook"

YouTube-directeur Susan Wojcicki op de Fortune Brainstorm Tech conferentie.Beeld AFP

De groei is er bij YouTube nog lang niet uit. Dat vertelt YouTube-directeur Susan Wojcicki op de Fortune Brainstorm Tech conferentie.

"Het aantal kijkuren groeit ieder jaar met 50 procent. De groei accelereert nog steeds. We hebben een sterke basis met meer dan een miljard gebruikers", zegt Wojcicki.

Ze is niet bang voor de nieuwe inspanningen van Facebook, dat pas aankondigde zijn videomakers net als YouTube advertentiegeld uit te keren. "Facebookviews zijn anders. Die zitten in een feed waarin ze automatisch worden afgespeeld. Onze gebruikers klikken daadwerkelijk op een video."

YouTube blijft zich richten op de gebruikers die aandachtig video's afspelen. "We willen dat onze gebruikers betrokken zijn en niet rondzappen. We willen dat ze zeggen: ik heb die video gezien, ik vond die video leuk, ik heb erop gereageerd."

Verrast is ze dan ook niet dat Facebook zich meer op video's gaat richten: "Het bewijst dat het een grote markt is. Amerikanen kijken vier uur per dag naar tv, er is een grote markt voor abonnementen. Maar de jongeren zitten steeds meer online. Veel jonge sterren komen van YouTube, niet uit Hollywood."

Beeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234