Maandag 22/07/2019

Wetenschap

Dinoskeletten zijn tegenwoordig zo duur dat musea er geen meer kunnen kopen: “Out of control”

Dinosaurusskeletten, zoals van deze allosaurus, gaan voor miljoenen euro’s onder de hamer. Beeld AFP

Rijke verzamelaars en Hollywood-sterren bieden zo veel geld voor dinosaurusskeletten dat musea er geen meer in huis kunnen halen. “Voor Jurassic Park kwamen fossielenverzamelaars samen in groezelige clubjes, nu is de markt volledig opengetrokken.” 

“In juni vorig jaar werd in Parijs een skelet van een allosaurus voor 2 miljoen euro verkocht”, zegt de Belgische paleontoloog Pascal Godefroit. “De prijs van een tyrannosaurus kan zelfs naar 10 miljoen gaan.” 

Vooraanstaande Amerikaanse paleontologen vragen rijke verzamelaars even op te houden met het opkopen van dinosaurusbeenderen, meldt The Guardian. Omdat zij er zo veel geld tegenaan gooien, stijgen de prijzen voor fossielen zo hard dat wetenschappelijke instellingen ze zich nog moeilijk kunnen veroorloven. Zeker de prijzen van de erg sexy soorten – een T-rex of een velociraptor – swingen de pan uit. 

Geen controle

Het Museum voor Natuurwetenschappen in Brussel, waar Godefroit operationeel directeur aarde en geschiedenis is, wordt minder met dat probleem geconfronteerd. “Wij hebben daar sowieso geen geld voor”, zegt de paleontoloog. “Maar de markt is inderdaad out of control. Elke keer als een groot skelet verkocht wordt, klagen paleontologen erover. Maar eigenlijk kunnen wij weinig doen. Als je in de VS een skelet vindt, mag je het zelf verkopen.” 

Het grootste probleem is volgens hem niet zozeer dat er veel geld uitgegeven wordt, maar wel dat er absoluut geen controle is op wat de verkopers aanbieden. De Amerikaanse acteur Nicolas Cage gaf enkele jaren geleden een schedel van een tyrannosaurus terug aan Mongolië, omdat het exemplaar illegaal uit het land gesmokkeld was. 

Vaak zijn de skeletten in de aanbieding volgens Godefroit ook deels fake, of bestaan ze uit stukken van meerdere skeletten die zijn samengevoegd tot een compleet. “Niemand weet wat er met de botten gebeurd is voor ze te koop gesteld worden", zegt hij. “Of niemand weet waar ze gevonden zijn.”

Op die manier kunnen paleontologen veel kennis over de beenderen mislopen. Godefroit kreeg de kans om de allosaurus in Parijs te bestuderen. Omdat het skelet een aantal eigenaardigheden vertoonde, kon het volgens hem over een nieuwe soort gaan. Maar om dat hard te maken, is meer onderzoek nodig. “In de catalogus van de veiling stond ineens dat het om een nieuwe soort ging”, zegt Godefroit. “Maar dat heb ik niet gezegd.”

Hij wijst erop dat rijke verzamelaars hun aankopen vaak delen met musea of wetenschappelijke instellingen. “Want een skelet van tien meter hang je zomaar niet boven je tv. Ik denk dat verzamelaars veel nauwer moeten samenwerken met paleontologen. De wetenschappers hebben de expertise in huis, zij het geld. Dat is een win-winsituatie.” 

Megalodon  

De lancering van de film Jurrassic Park in 1993 leidde tot de eerste prijspieken in de markt. In 1997, toen de sequel The Lost World verscheen, ging een T-Rex bij het veilinghuis Sotheby’s voor een recordprijs van 7,34 miljoen euro onder de hamer. 

VTM-journalist Jan De Meulemeester, een verzamelaar van kleine fossielen, zag de Jurassic Park-generatie ontstaan. “En sinds de film The Meg (2018) zijn de fossielen van de megalodon, een prehistorische reuzenhaai, de nieuwe hype”, zegt hij. “Zo’n hype duwt de prijs omhoog, op alle niveaus. Zelfs megalodontanden worden duurder.” 

De markt voor kleine fossielen is in ons land vrij goed geregeld, vindt De Meulemeester. Als een beurs plaatsvindt waar liefhebbers fossielen kunnen kopen, wordt die georganiseerd door paleontologische verenigingen. Die zien toe op wat verkocht wordt, en ook op de prijs. “Als verzamelaar is het toch iets waar je je weg in moet vinden”, zegt hij. “Op het internet is de markt volledig vrij, en daar wemelt het van de vervalsingen.” 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden