Vrijdag 22/11/2019

Zoo

Dieren worden sterren op YouTube

Beeld BELGA

De Zoo van Antwerpen en Planckendael lanceren elk een eigen YouTube-kanaal waar ze de rode loper uitrollen voor hun filmsterren, de dieren. Van live bevallingen tot speelpartijen in slow motion: alles valt online te bekijken. "Want iedereen weet: YouTube en dieren zijn een match made in heaven."

Wie graag Oscar-lijstjes bijhoudt, neemt best pen en papier. Niet Frodo en Gandalf, wel de ringstaartjes stelen de show in Lord of the Ringstaartjes. De cool van Bruce Willis verbleekt naast die van langnek Saleye in G.I. Raf en de humboldtpinguïns nemen de maat van Will Smith en Tommy Lee Jones in Mannen in Pak. De sterren van de 'blockbuster-campagne' van de Zoo en Planckendael maken daags na Werelddierendag reclame voor hun nieuw YouTube-kanaal.

"Iedereen weet dat dieren en YouTube een match made in heaven zijn, en dat geldt ook voor de onze", zegt Anja Stas, commercieel directeur van KMDA, het overkoepelende bedrijf achter de Zoo en Planckendael. "Vandaag is YouTube hét kanaal waar mensen content verslinden. Ze klikken op een filmpje en zijn soms voor uren vertrokken. In het verleden zagen we onze filmpjes al makkelijk 30.000 hits halen in 24 uur tijd. De geboorte van een van onze giraffen eind januari verscheen de dag dat we de beelden postten ook op de Facebook-pagina van ABC News en zo bereikte het 2,4 miljoen mensen."

Emoties losweken

"Door op ons kanaal alle verhalen nu te bundelen en in categorieën te werken zoals 'Achter de schermen' of 'Baby's in de Zoo' kunnen we voortaan gemakkelijk de context aanduiden en zo roepen de filmpjes veel makkelijker emoties op", vervolgt Stas. "Het is die betrokkenheid van fans waar we echt naar op zoek zijn. De filmpjes blijven online, een groot voordeel ten opzichte van Facebook, waar ze na een tijd ondergesneeuwd raken."

Van een bevalling bij de bonobo's in Planckendael, mogelijk soms zelfs live, tot de fijnste bewegingen van een miereneter in slow motion. Wie fan is van dieren zal ze tot in de kleinste details kunnen volgen en, niet onbelangrijk: waar en wanneer de kijker dat zelf wil. "Zeker bij de jongeren is YouTube het nieuwe tv-kijken. Ze kunnen kiezen wat ze bekijken, waar ze dat doen en op welk toestel. Daar willen we op inspelen", klinkt het. "We zijn al enkele weken bij onze abonnees aan het uittesten welke filmpjes het goed doen op YouTube en daar zullen we het aanbod op het kanaal voor het grote publiek helemaal op afstemmen: van tijdloze, lange verhalen tot speelse, korte filmpjes. Bovendien leggen we op het kanaal uit hoe je je eenvoudig en gratis kan abonneren."

Beeld © Zoo Antwerpen / Planckendael

Drol van de dag

Een filmploeg gaat bijna dagelijks op pad in de Zoo en Planckendael om content voor de kanalen op te nemen. Daarbij is plaats voor interactie met de bezoekers. Onder de titel 'Drol van de dag' laat de Zoo haar bezoekers bijvoorbeeld een - euh - poepje ruiken. Ze mogen raden welk dier verantwoordelijk was voor de keutel die ze onder de stolp aantreffen, voor het oog van de camera.

Daarna volgt een educatief verhaal waarom bijvoorbeeld een olifantenkeutel niet stinkt (60 procent van het voedsel verlaat de olifant onverteerd). "Het educatieve luik blijft op YouTube belangrijk", klinkt het. "Volgend jaar willen we voor het wetenschappelijk onderzoek dat in de Zoo en Planckendael gebeurt en dat in heel Europa hoog staat aangeschreven, een eigen medium oprichten. Nu valt dat in de media te vaak tussen twee stoelen, door het nieuws rond nieuwe dieren of de belangrijke bevallingen in de Zoo en Planckendael. Of dat ook een YouTube-kanaal zal zijn, moet nog bepaald worden."

Het is niet omdat er nu gefocust wordt op YouTube dat tv-reeksen zoals De Zoo achter de schermen tot het verleden behoren. "Volgend jaar komt er op Eén een reeks die volledig zal draaien over de geschiedenis van de Zoo. De Antwerpse dierentuin viert dan met de spektakelmusical Zoo of Life haar 175-jarige bestaan."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234